Korkein
hallinto-oikeus päätti 20.12.2016 ( 5423/2016), että eduskunnan
vierailijalistat ovat julkisia. Keväästä 2017 lähtien
vierailijalistat on tuhottu päivän päätteeksi. Tästä touhusta
on vastuussa eduskunnan kansliatoimikunta, jonka jäsenet ovat Maria
Lohela (ps./ nyk. Sin. kohta ei, vaan Ike), Mauri Pekkarinen
(kesk.),varapuhemiehenä Arto Satonen (kok), Eero
Heinäluoma (SDP), Jukka Kopra (kok), Markus Lohi
(kesk.) ja Anne Louhelainen ( Sin.). Varajäseniä ovat
opposition edustajat Heli Järvinen (vihr.), Silvia Modig
(vas.), Päivi Räsänen (kd) ja Stefan Wallin
(RKP).
Minkä
käsityksen suomalaisesta kansanvallasta ja oikeusvaltiosta antaa se,
että kansanedustuslaitos ei noudata korkeimman hallinto-oikeuden
päätöstä? Se ei näytä hetkauttavan kansakuntamme parhaimpia.
Jopa ihmisoikeuksiin erikoistunut vihreiden presidenttiehdokas Pekka
Haavisto on puolustanut eduskunnan kansliatoimikunnan
mielivaltaista ja lainvastaista menettelyä. Jotakin todella
olennaista niiden vierailijalistojen on kerrottava suomalaisesta
”demokratiasta”, koska ne halutaan niin visusti pitää piilossa
kansalaisilta.
Suomen
ykköslakiasiantuntijoihin kuuluva Helsingin yliopiston
hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpää on sitä mieltä,
että eduskunta rikkoo vierailijalistakiistassa julkisuus- ja
arkistolakia. Mutta kuka laittaisi eduskunnan ruotuun? Eduskunnassa
(ainakin persut ja tosisiniset sekä sekoomuksen sisu-osasto) ollaan
oltu kovin huolissaan siitä, että kansalaiset eivät noudata
maahanmuuttoviraston ja KHO:n päätöksiä, vaan suojelevat
paperittomia pakolaisia. Kansalaisille on suunniteltu rangaistuksia
tästä kurittomuudesta. Minkälaisia sanktioita Arkadiamäen sirkus
aikoo asettaa itselleen niskuroinnista korkeimman hallinto-oikeuden
päätöstä, julkisuuslakia ja arkistolakia vastaan?
************************
Korkein
hallinto-oikeus, KHO on esiintynyt julkisuuslain edistäjänä,
vaikka muun muassa ns. Tiitisen lista pysyy tiiviisti salaisena. KHO
on muun muassa vaatinut ns. Kreikka-vakuuspapereiden julkistamista,
jotka sitten julkistettiinkin. Ministeriöiden, julkisten laitosten
ja kuntien tapana on kieltää varmuuden vuoksi ikävien päätösten
ja tietojen julkisuus vedoten EU:hun tai yrityssalaisuuksiin. Yleensä
hallintokunnat ovat sentään noudattaneet oikeuden päätöstä.
Esimerkiksi
Suomen Pankki kieltäytyi luovuttamasta toimittaja Olli Ainolalle
tietoja pankkivaltuuston 1977–1998 kokouksien keskusteluista. KHO
kumosi päätöksen (KHO 10.12.2001 taltio 3007) ja palautti asian
pankkivaltuustolle uudelleen käsiteltäväksi. Pankkivaltuuston
mielestä Euroopan unionin lainsäädäntö esti eräiden tietojen
antamisen, joten se antoi vain osan tiedoista. Toisessa samaa asiaa
koskevassa päätöksessä KHO katsoi tämänkin perusteen osittain
pätemättömäksi.
Maa-
ja metsätalousministeriö on kieltäytynyt luovuttamasta
suomalaisten viljelijöiden Euroopan unionin ja kansallisia
tukitietoja. Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksestä
kieltäytyä antamasta talouspoliittisen ministerivaliokunnan Sonera
Oyj:tä koskevia asiakirjoja liitteineen, konsulttien ja
neuvonantajien muistioita ja laskutusta liittyen Soneraan ja valtion
omistajaohjaukseen. Työministeriö on pimittänyt Euroopan
sosiaalirahaston, ESR:n tukien takaisinperintäpäätöksiä ja
valtionvarainministeriö Suomen Säästöpankkia, STS-pankkia ja
Skopia koskevia erityistarkastusmuistioita ja oikeudellisia
lausuntoja. Kaikki nämä KHO oli katsonut ainakin pääosin
julkisiksi. KHO on myös pitänyt julkisena esimerkiksi
vakuutuslääkäreiden nimiä (KHO 2014:83).
Vaikka
korkein hallinto-oikeus on katsonut useita ministeriöiden ja kuntien
ei-julkisiksi julistamia asiakirjoja julkisiksi, on KHO:kin
mielellään halunnut pitää pimennossa Tiitisen listan lisäksi
monia papereita, esimerkiksi ulkoministeriön ja puolustusministeriön
turvallisuusasiakirjoja sekä sosiaali- ja terveysministeriön
lääketieteellisiä tietoa koskevia asiakirjoja.
Korkeimman
hallinto-oikeuden perusteista on usein vaikeaa saada selkoa, joten
julkisuusasioista valittavien kansalaisten ja toimittajien on
jatkuvasti etsittävä julkisuuden rajoja. Esimerkiksi
prosessioikeuden professori emeritus Jyrki Virolainen on
arvostellut KHO:n Tiitisen listan salaamispäätöksen perusteluja:
”Ilmaisu 'ei ole ilmeistä, ettei tiedon antaminen asiakirjasta
vaaranna valtion turvallisuutta' sisältää suomeksi käännettynä
ajatuksen, jonka mukaan listan julkistaminen voi vaarantaa jotenkin
valtion turvallisuutta. Ei ole kuitenkaan konkreettista näyttä
siitä, että listan julkistaminen voisi vaarantaa Supon
kansainvälisiä toimintaedellytyksiä. Tästä on vain asian
osallisen eli Supon sana.” Perusteluissa
tulisi Virolaisen
mukaan aina arvioida sekä asiaa puoltavia että vastustavia
näkökohtia. Niitä ei KHO:n Tiitisen
lista -päätöksessä ole tehty,
eikä suurimmassa osassa korkeimman hallinto-oikeuden muissakaan
päätöksissä. Lisäksi
KHO:lla on tapana jättää ottamatta kantaa kaikkiin
valitusperusteisiin. Tiitisen
listan
tapauksessa KHO päätyi siihen, että listan julkistaminen voisi
vaarantaa valtion turvallisuutta ja
jätti ottamatta kantaa
siihen, että voisiko listan
julkistaminen vaarantaa listalla olevien ihmisten oikeusturvaa.
Oikeusvaltioperiaatteen
kannalta on kestämätöntä, että
kansalaiset joutuvat hakemaan julkisten asiakirjojen saatavuutta
oikeudesta, kun hallintokuntia ei huvita luovuttaa
niitä. Erityisen törkeäksi
tilanne muuttui, kun Sipilän
”normitalkoohallitus” päätti ensitöikseen nostaa oikeusmaksuja
reippaalla kädellä samaan malliin kuin sote-maksukattoa. Monet
kunnat, kuten Helsinki ja Turku ovat ”häirinneet”
bisnes-sotehalllituksen ”kestävyysvajetalkoita”
ja jättäneet köyhiä ja pitkäaikaissairaita rasittaneiden
maksujen korottamisen
Sipilän kiusaksi tekemättä.
PM jopa uhkasi kuntia sote-maksujen pakkonostolla.
Mutta
tuomioistuinmaksulakia
ei ole kukaan voinut estää, eikä
lakia edes käsitelty perustuslakivaliokunnassa.
Esimerkiksi
hallinto-oikeusmaksut nousivat kertalaakista
kaksinkertaisiksi, markkinaoikeusmaksut jopa monenkertaisiksi.
Nykyisin KHO:n päätöksistä joutuu pulittamaan 500 euroa, vaikka
ei edes saisi valituslupaa. Kansalaisten vero-, parkkisakko-,
kunnallis- ja julkisuuslakivalitukset ovatkin romahtaneet.
Pk-yrittäjillä ei ole enää Suomi 100 -maassa
taloudellisia mahdollisuuksia
valittaa markkinaoikeuteen esimerkiksi
kilpailutusasioissa.
************************
Suomi
100 -juhlinta tuntuu olevan arvoton näytelmä. Oikeusministeriö
leikkii demokratian edistämishankkeessaan lumetodellisuudella, mutta
ei ole kiinnostunut lainsäädännön tasosta demokratian,
kansalaisoikeuksien ja oikeusturvan kannalta. Maassa on hallitus,
jonka lakihankkeet ovat niin surkeita, että ne törmäävät tuon
tuostakin perustuslakiin. Konsultti- ja kilpailutustoimet ovat usein
laittomia, lakeja valmistelee esteellisiä konsultteja ja ns.
ajatuspajojen ex-perttejä, maakuntavaalitkin on jo uhattu jättää
järjestämättä...
Onko
Suomen sisukas, mutta hallintoalamaiseksi rutistettu kansa todellakin
ansainnut tämän?
#suomi100
ps.
Eduskunnan kansliatoimikunta päätti lopulta ”julkistaa”
vierailijalistat, mutta jatkaa niiden tuhoamista päivän päätteeksi.
Tosiasiassa kansliatoimikunta käsitteli asiakirjojen tuhoamista ja
niiden julkistamista koskevia oikaisuvaatimuksia. Toivottavaa on,
että joku oikaisua vaatineista valittaa hallinto-oikeuteen
arkistolain ja tosiasiallisesti (de facto) julkisuuslain
rikkomisesta. On kohtuutonta, että kansalaisen pitäisi joka päivä
pohdiskella haluaako hän tietää eduskunnan vierailijat vai ei.
Suomi
on tunnetusti propagandan suurvalta, niin kuin Paavo Haavikko
aikoinaan totesi. Suomen satavuotisjuhlan kunniaksi pelataan
sillä jargonilla, että Suomi on yksi maailman demokraattisimmista
ja avoimimmista yhteiskunnista.
Lähteitä:
Arolainen,
Teuvo. KHO ja julkisuusperiaate.
Professori:
Eduskunta rikkoo vierailijalistakiistassa julkisuus- ja arkistolakia
Kotimaa
Julkaistu 19.09.2017 20:38 (Päivitetty 19.09.2017 20:52) .MTV3
uutiset.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/professori-eduskunta-rikkoo-vierailijalistakiistassa-julkisuus-ja-arkistolakia/6582084#gs.lhLlde4
Sutinen,
Teija. Eduskunta päätti tehdä vierailijalistoista julkisia.
Helsingin Sanomat 12.10. 2017.
Virolainen,Jyrki:
blogi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti