Näytetään tekstit, joissa on tunniste Olli Rehn. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Olli Rehn. Näytä kaikki tekstit

torstai 3. joulukuuta 2015

Paskanjauhajien valtakunta


Suomi on pahasti velkaantunut. Suomessa on korkea veroaste verrattuna muihin EU-maihin. Suomi on poikkeuksellisen riippuvainen viennistä. Suomessa on 15 prosenttia korkeammat palkat kuin kilpailijamaissa. Paikkansa pitämättömiä väitteitä jokainen, mutta ne ovat muuttuneet virallisiksi totuuksiksi.”

Pekka Seppänen, taloustoimittaja


1.

Valtakunnankontrolleri on nauttinut suomalaisen julkisen terveydenhuollon palveluista viime aikoina. Täytyy sanoa, että erikoisterveydenhuolto toimii, jos sinne pääse, joten on tiedettävä ne keinot, miten sinne pääse. Erikoisterveydenhuollossa toimii asiantuntevia, mutta usein vuorovaikutuskyvyttömiä nörttityyppisiä asiaosaajia, jotka saattavat töksäytellä mitä tahansa tai eivät puhu potilaan kanssa mitään. Kokenut hoitaja sitten kertoo lopullisesti mikä oli tilanne ja miten edetään. Kiitos näille hoitajille.

Sen sijaan täytyy sanoa, ettei ainakaan valtakunnankontrollerin kotikaupungissa terveyskeskus toimi mallikkaasti. Puhelimessa ”neuvova” hoitaja ei tunne lääketieteen toimenpiteitä. Erilaisia toimenpiteitä ja tutkimuksia ei voida  (ilman lähetettä) suorittaa ennen lääkärin vastaanottoa, vaikka kyseessä olisi jo erikoisterveydenhuollossa aloitettu hoitoprosessi, joten potilasta pompotellaan lääkäriltä eri tutkimuksiin ja toimenpiteisiin ja sitten taas lääkärille ja sitten...Muutama vuosi sitten, kun potilaalla oli oikeus vaihtaa terveyskeskusta, kotikaupunkini vastaava ylilääkäri oli keksinyt, että terveyskeskusta saa vaihtaa vain sen vuoden huhtikuussa, vaikka lain mukaan potilaalla on oikeus kerran vuodessa (minä päivänä tahansa) vaihtaa terveyskeskusta.

Kotikaupunkini terveyssekoilut muistuttavat SSS-hallituksen sote-soppaa. Kun viime vaalikaudella saavutettiin edes periaatteellinen kaikkien puoluieiden sote-sopu, jonka mukaan sote-alueita olisi viisi. Asia kaatui perustuslakiin, koska sote perustui edelleenkin kunnan järjestämisvastuuseen, eikä sotea oltu selkeästi siirretty valtion vastuulle. SSS-hallitus ensin hihkutti ainutlaatuista strategista hallitusohjelmaansa eli ympäripyöreaä paskanjauhantapaperia ja sitten hyvää yhteistyön henkeä. Tuskin oli muste ehtinyt kuivua vantastisessa SSS-satupaperissa, kun hallituksen ehkä suurimmasta hankkeesta sotesta saatiin aikaiseksi hallituskriisi, koska sekoomus ja maalaisliitto taistelivat verissäpäin, sillä ongelmana oli tulevien sote-alueiden poliittinen kokoonpano, ei kansalaisten järkevien sosiaali- ja terveyspalvelujen takaaminen. Persut katsoivat tätä kukkotappelua sivusta ja ulosmittasivat itselleen ainakin eläkeläisten asumistuen leikkauksen peruumisen ja mahdollisesti jotakin muutakin.

Kahdeksantoista sote-aluetta aiheuttavat vain lisäsotkuja. Hallintohimmeleitä rakentamalla ei suomalaista sosiaali- ja terveyssektoria korjata. Yksikanavainen rahoitus on tarpeen, mutta kuten Helsingin yliopiston professori, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Teppo Järvinen totesi viimeksi Ylen terveysohjelmassa, Akuutissa, olisi tärkeää ryhtyä selvittämään annettujen hoitojen ja lääkkeiden todellinen vaikutus. Pelkästään turhien lääkityksien ja toimenpiteiden lopettaminen säästäisi miljardeja, kuten valtakunnankontrolleri on jo aiemmin sekä kirjassaan että blogissaan todennut. Kun vielä julkisessa terveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa päästäisiin siihen, että organisaatioiden johtoon ei nimittettäisi poliittisiin suojatöihin sopivia, vaan ei päteviä, niin meillä voisi olla maailman paras terveydenhuolto.


Esimerkiksi valtakunnansyyttäjä Matti Nissinen on huolissaan tulevien sote-alueiden poliittisista virkanimityksistä: ” Rakenteellisena korruptiona pidettyjen poliittisten virkanimitysten ongelma on huippupestin saannista syntyvä kiitollisuudenvelka. Vaarana on, että palveluksesta ainakin odotetaan vastapalvelusta, suosimista tai hyvitystä. Poliittisella perusteella saatetaan ohittaa pätevämpi. Mikäli näin käy, ja kyseessä ei ole selkeä poliittinen tehtävä, on syytä olla huolissaan. Tämä myös nakertaa ihmisten luottamusta hallintoon.” Korkeiden enemmän tai vähemmän poliittisten virkojen hulppeita etuisuuksia puolustellaan sillä, että siinä kannetaan vastuuta. Mitähän vastuuta sekoomuslaiset suojatyöläiset Jussi Pajunen ja Laura Räty kantoivat siitä, ettei Helsingin kaupungin lastensuojelulla ollut riittäviä resursseja hoitaa tehtäviään, jolloin oltaisiin voity välttyä mm. Tapaus Eerikalta? Ei mitään. Kaupunki ei edes myöntänyt oikeusapua syytteessä olleille sosiaalityöntekijöille, toisin kuin aiemmin hankintojen vuoksi epäselvyyksien vuoksi leivättämän pöydän äären joutunut sosiaalitoimenjohtaja Voutilainen sai kaiken lakituen helsinkiläisten veronmaksajien piikkiin. Sellaista se on jäsenkirjavirkamiesten vastuu, vain sana, joka ei koskaan tule lihaksi.

Mutta hallituksessa ja erityisesti oikeusapu-Mäntylän ( pers.) johtamassa sosiaali- ja terveysministeriössä ollaan huolissaan vain siitä, että mamut saavat liikaa tukia. Sote-maksujakin ehdittiin nostaa kaikessa hiljaisuudessa 30 %, muun kohinan takana.


2.

Veronmaksajien keskusliitto taasen puolestaan julkaisi marraskuussa ”tutkimuksen” jossa todisteltiin taas kerran, että meillä on ”korkea veroaste”. Paperin alkusivuilla kyllä kerrotaan, että ”veroasteeseen” lasketaan verojen lisäksi veroluonteiset maksut, joista suurin Suomessa on työeläkemaksu, vuonna 2015 yhteensä (työnantajan ja työntekijän osuudet, Tyel) 24,70 % , mutta missään ei erotella oikeita veroja leikkiveroista. Muissa OECD-maissa ja EU:n jäsenvaltioissa ei ole Suomen perustuslaittoman pyramidihuijauksen kaltaista pakollista ansiosidonnaista eläkejärjestelmää, jossa suurten ikäluokkien hulppeita työeläkkeitä maksavat perässätulevat yhä kohoavin työeläkemaksuin ja esimerkiksi elinaikakertoimella leikatun tulevan (?) eläkkeen toivossa.

Kuten taloustoimittaja Pekka Seppänen totesi jo ennenvuoden 2014 eduskuntavaaleja, kun Suomen ”veroasteesta” jätetään työeläkemaksut pois, veroaste on alle EU-keskiarvon, suunnilleen samalla tasolla kuin Saksassa ja Unkarissa. Suomea kireämmän verotuksen maita ovat hyvinvoivat läntiset ja pohjoiset EU-jäsenvaltiot. Kevyemmän verotuksen maita on Itä- ja Etelä-Euroopassa. Työeläkemaksut ovat maksuja, eivät veroja. Veroja ja veroluontoisia maksuja voi perustuslain mukaan periä, vain valtio, mutta tässä perustuslailla takapuoleen pyyhkivässä hyvän korporatiivisen kolmikannan järjestelmässä kerää ”veroja” yksityisiin työeläkeyhtiöihin. Jos työeläkemaksut tulkitaan veroiksi, niin kuin veroasteen kauhistelijat tekevät, pitää ne 170 miljardin euron työeläkevarat vastaavasti tulkita julkisiksi varoiksi.

Veronmaksajien keskusliiton nettisivustolla kerrotaan, että veroasteella tarkoitetaan julkisen sektorin keräämien pakollisten verojen ja veronluonteisten maksujen vuosikertymää suhteessa saman ajanjakson bruttokansantuotteeseen, ja että Suomessa veroaste lasketaan Tilastokeskuksessa.

Ensinnäkin, eläkeyhtiöt, kuten Varma ja Ilmarinen eivät edusta julkista sektoria ja toiseksi, Tilastokeskuksen tiedoissa puhutaan ”veroluonteisista maksuista”. Tilastokeskuksen vuosien 1975– 2014 tilastosta käy ilmi, että ”veroaste” on nousussa (mutta alemmalla tasolla kuin 1990-luvun loppupuolella), mutta koska Tilastokeskus erottelee eri ”verolajit”: valtionverot, kuntaverot, työeläkemaksut, sosiaaliturvamaksut ja EU-maksut(lähinnä alv) me tiedämme, mikä on se ongelma: Tilastokeskuksen pitkän ajan tilastosta käy ilmi,että vuodesta 1975 vuoteen 2014 ainoa ”verolaji” joka on noussut joka vuosi on työeläkemaksu. Vuonna 1975 se oli noin 3 % /bkt ja vuonna 2014 10 %/bkt. Valtionvero on ollut noin 20 %/bkt, paitsi 1980-luvulla ja 2000-luvulla jolloin se oli noin 21– 24 % Kuntaverotkin ovat pyörineet siinä 10 %/bkt. Kun vielä todetaan, että sosiaaliturvamaksut ovat laskeneet 1990-luvun lopusta ja pysyneet siinä 2,5 %/bkt paikkeilla viimeiset kymmenen ja EU-verojen osuus on vain noin 0,5 % luokkaa, niin ainoa syy miksi ”veroaste” on noussut on työeläkemaksut. Todellinen veroaste ( valtion verot ja kuntaverot) on noin 30 %/bkt, ja se on neljänkymmen vuoden aikana ollut 25 vuotena korkeampi kuin nyt, 10 vuotena samalla tasolla ja vain viitenä vuotena alempi (noin 29 %).


Tulee myös muistaa, että koska ”veroaste” lasketaan suhteessa bruttokansantuotteeseen, niin BKT:n laskeminen eli lama, mikä tässä on ollut jo useita vuosia käynnissä, nostaa veroastetta, vaikkei veroja nostettaisi. Veromaksajien keskusliitto harjoittaa valikoivaa julkaisemista eli paskanjauhantaa. Se on vaatimassa jatkuvasti verojen alentamista, vaikkei ongelma ole valtion ja kuntien verotus, vaan työeläkemaksut, joiden nostopaine jatkuu kaikista ”eläkeratkaisuista” huolimatta. Matti  "Lautakasa" Vanhanen se jo loihe lausumaan kesällä 2013, että veroja pitää alentaa, jotta tilaa jää koko ajan nouseville työeläkemaksuille. Sitäkö Veronmaksajien keskusliiton puppupropaganda ajaa takaa? Ilmeisesti, koska ennen vaaleja vaadittiin verojen alentamista ja valtion menojen supistamista sekä: ”Keskusliiton mukaan tuloveroperusteita on muutettava vuosittain niin, että verotus ei pääse kiristymään yleisen ansiotason nousun ja sosiaalivakuutusmaksujen muutosten vaikutuksesta.” Eli kun työeläkemaksut ne vaan nousevat, niin verotusta pitää laskea, joten julkisia palveluja pitää heikentää ja ajaa alas.... niinpä. Tätäkään aina ”luotettava” lobbausorganisaatio ei kerro suoraan.

Veronmaksajien keskusliitto puhuu verojen alentamispaineesta, vaikka perustaa laskelmansa siihen, että työeläkemaksut nousevat koko ajan ( vaikka sitä ei jäsenistölle eikä yleisölle kerrota). Kertaakaan veronmaksajien keskusliitto ei ole vaatinut työeläkemaksujen alentamista; veronapina jatkuu vuodesta toiseen, vaikka todellinen veroaste on ollut suunnilleen samalla tasolla per BKT viimeiset neljäkymmentä vuotta. Jos Veronmaksajien keskusliitto on veroasialla, sen pitäisi käsitellä vain veroja eli valtion ja kunnan veroja tai sitten jos puhutaan ”veroasteesta” niin pitäisi ottaa käsittelyyn myös työeläkemaksut. Mutta puppupropagandan levittäminen se vaan jatkuu, ja se menee kaupaksi sellaisenaan niin medialle ja poliitikoille kuin kansalaisille, jotka niin vihaavat veroja, mutta unohtavat mitä niillä veroilla saadaan: Tutkimusta, koulutusta, terveydenhuoltoa ja teitä – esimerkiksi.



3.

Valtionvarainministeriön harjoittama ” strateginen kohderyhmäviestintä” ei tule yllätyksenä, sillä VM:ään on kasattu suojatöihin uusliberalistiseen uskonlahkoon vihittyjä sekoomuslaisia ja muita sosiALIdemokraatteja. Virkamiesten ja julkishallinnon tehtävä ei enää ole tuottaa selvityksiä ja valmistella lakeja parhaan kyvyn mukaan sekä tiedottaa asioita kaikille kansalaisille mahdollisimman avoimesti. Uusliberalismin uudessa julkishallinnossa ministeriö on lobbausjärjestö, joka ajaa kansan kurittamista ja rikkaiden lellimistä keinoilla millä hyvänsä.

Jo viime hallituskaudella valtionvarainministeriön laatima ja eduskunnan todella yksinkertaisen enemmistön hyväksymä kuntalaki oli surkeinta puitelakilainsäädäntöä, mitä valtakunnankontrolleri on vuosikymmeniin nähnyt. Aiemmin kuntalakia on laatinut sisäasianministeriön kuntaosasto ja lähtökohtana on ollut kunnallinen itsehallinto ja demokratia. Valtionvarainministeriön uusliberaalien suojatyöläisten lähtökohtana oli talouskurin tuominen kuntiin lainsäädännöllä. Samaan aikaan kun kuntien määrää on tarkoitus vähentää ja kuntien tehtäviä karsia, katsoivat sekoomuslaiset kurituspojat ja -tytöt tärkeäksi laittaa luun kurkkuun jo etukäteen. Kuntien pikkupoliitikoilta on syytä ottaa sote-asiat pois, mutta miksi muista kuntien tehtävistä on poistettu kaikki perustuslaissa taattu demokratia? VM:n EK:ssa ja FK:ssa kasvatetut pojat ja tytöt eivät edes tiedä mitä on perustuslaki tai ihmisoikeudet. Häh, yhtiöillähän se kaikki vapaus pitää olla!

Valtionvarainministeriön viestintäpäällikön Liinu Lehdon ura on suoraan korruptiivisen ”maan tavan” oppikirjasta. Tämä entisen kokoomuksen kansanedustajan Sirpa Asko-Seljavaaran (entinen) miniä, tuolloin nimeltään Liinu Lehto-Seljavaara nimitettiin pörssiyhtiötiedottajan paikalta Suojelupoliisin viestintäpäälliköksi. Tämä Åbo Akademin ekonomi ohitti selvästi pätevämmän mieshakijan. Valintaprosessin aikana tämän oikeasti pätevän mieshakijan meriittejä oli ns. unohdettu esittelymuistiosta. Liinu on sittemmin pätevöitynyty SUPO:n sekoilun jälkeen valtionvarainministeriön viestintäjohtajaksi, joka laatii pörssiyhtiötyyliin viestintästrategioita. Miksi hän ei jäänyt luomaan uraansa yksityiselle sektorille, jossa hänen pörssipuppujargoninsa olisi arvossa arvaamattomassa? Vai oliko alkanut jo maa polttaa? Miksi hän siirtyi julkiselle sektorille, jonka toimintaperiaatteita ei tunne, ja jota hän ei mitä ilmeisemmin julkissektorin alasajoa kannattava uusliberalistina ei edes arvosta? Hallintarekisterilakiviestintäsössöilyn jälkeen missä tahansa sivistysvaltiossa Liinu Lehto olisi eronnut virastaan. Todennäköisesti myös pörssiyhtiön viestintäjohtaja olisi laitettu vaihtoon tuollaisen sekoilun jälkeen. Mutta ei Suomessa. ”Viestintä”päällikkö Lehdon virkanimitykset edustavat puhtaimmillaan valtakunnansyyttäjä Nissisenkin mainitsemaa jäsenkirjapeliä, joka uhkaa syrjäyttää – tässä tapauksessa ON syrjäyttänyt – pätevimmät huippuviroista, sori Liinu.



4.

Päämaalaisliittolaisen Juhan jankutus siitä, että helvetti koittaa, jos emme tee sen mukaan mitä hän on ilmestyksenä ”totuutena” saanut, paljastaa pahasti mukavan naapurin pojan lestadiolaistaustan. Leset ovat tunnetusti kovia bisnespoikia, nimenomaan poikia, koska naiset ovat kotona hoitamassa pesuetta. Bisnestä tehdään hieman samaan malliin kuin Amerikan tosiuskovaiset, kuten edesmenneen Enronin tilit väärentänyt Kenneth Lay tai Kreikan tilit väärentäneen Goldman Sachsin Lloyd Blankfein, joiden mukaan ahneus on jumallista hyvää ja firman numeroita voidaan lavastaa, varsinkin jos luvassa optioita ja valtion – sen yököttävän ja tehottoman julkisen sektorin – tukiaisia. Kehittyvien Maakuntien, vaalirahoituksen ja korruption sekä kiinteistökeinottelun Suomen kepulainen Arto Merisalo on myös näitä hengen miehiä.

Tosiuskovainen Juha, jonka on helppoa ujuttautua myös Chigagon poikien uusliberalismin uskonlahkoon kepulitoverinsa, EU:n entisen taloustorakan, Olli Rehnin ohjastamana, on puhunut meille puppua jopa enemmän kuin sekoomuksen oma Stubido (kok). Juha muun ohella väittänyt, että meillä on korkea veroaste, että kohta komissio alkaa päättää Suomen asioista, ja että velkaantumistahti on niin ufologinen, että eivät edes valtionvarainministeriön poliittiset puppusanageneraattorit ole sellaisia juttuja keksineet.

Maalaisliitossa ei ole alkiolaisuudelle ollut sijaa vuosiin. Vanhat kepulikonstit kyllä nähtiin esimerkiksi sote-soitossa, jolla pohjustettiin kepulaisia sote-johtajia maakuntiin. Kansallisen (?) kokoomuksen isämaan on jo kauan ollut finanssikorppikotien maa, ja hyvää vauhtia on myös maalaisliiton isänmaan vaihtunut maakunnista finanssilaitosten ja suuryhtiöiden valtakunnaksi. Mutta jotakin sinne maakuntiinkin tietenkin pitää jakaa.

Joten kun Juha ja muut pojat alkavat puhua isänmaan edusta, on syytä kysyä, missä tarkalleen ottaen heidän isänmaansa sijaitsee: veroparatiisissa, suuryhtiöiden kirjanpidossa, Chigagon uusliberalistisen uskonlahkon propagandassa, EK:ssa, Finassialan keskusliitossa vai ylipäätään siellä mistä heidän vaalirahansa, lakiehdotustensa ja puheidensa kirjoittajat tulevat?


Hyvää itsenäisyys(?)päivää !






Lähteitä:


Tehottomat hoidot, turhat lääkkeet?


Akuutti
ma 23.11.2015 27 minYlidiagnosointi on Suomen suurin sairaus? Kuka saa päättää muistihäiriöpotilaan asioista? Omalääkärin vastaanotolla kuntoutetaan tenniskyynärpäätä. Taloudellinen väkivalta parisuhteessa. Lisätietoja: teksti-TV s. 374.


Niilola, Merja. Yle. Kotimaa 18.10.2015 klo 14:14 | päivitetty 18.10.2015 klo 14:22
"Mä tunnen ihmisiä" – Jäsenkirjapeli uhkaa syrjäyttää pätevimmät huippuviroista

http://yle.fi/uutiset/ma_tunnen_ihmisia__jasenkirjapeli_uhkaa_syrjayttaa_patevimmat_huippuviroista/8388960

Still 'God's work'? Blankfein defends Goldman
John Carney | @carney Wednesday, 25 Sep 2013 | 4:38 PM ET. CNBC


Puppua, puheenjohtaja Sipilä
Pekka Seppänen
Julkaistu: 24.3. 12:07


Jos Suomi olisi yritys
Pekka Seppänen
Julkaistu: 27.5. 7:23


Euroopan höttöisin analyysi
Pekka Seppänen
Julkaistu: 18.11. 6:55


Verot ja veronluonteiset maksut 2014. Tilastokeskus


Veronmaksajat: Tuloveroihin miljardikevennys
13.11.2014 11:07 Esko Lukkari. Kauppalehti.


Veroaste-selitys


Mikael Kirkko-Jaakkola
Kansainvälinen palkkaverovertailu 2015
26.11.2015
Verotietoa 74. Veronmaksajien keskusliitto

sunnuntai 5. heinäkuuta 2015

Taloustorakka tervassa ja bulvaanit bulikoimassa



1.
Entinen talouskomissaarius Olli ”potkupallo” Rehn (maalaisliitto) sai kannattavakseen yllättäen elinkeinoministerin salkun. Hänen olisi ehdottomasti pitänyt vastaanottaa valtionvarainministerin salkku, koska Kreikka on kaatumassa hänen johtamansa junttapolitiikan vuoksi. Todettakoon nyt vielä muistutukseksi, että Kreikan tilit väärensi aikoinaan EU:n, EU:n jäsenvaltioiden ja Yhdysvaltojen hallintoon soluttautunut investointipankki Goldman Sachs sopivaa korvausta vastaa, jotta Kreikka kelpaisi EMU:uun. Kyllähän EU-komission sisäpiirissä tiedettiin, että Kreikan tilinpäätös oli väärennetty, mutta ei siitä välitetty, koska piti saada suuri rahaliitto pystyyn. Saatiin makaroni-euro, jossa valuuttakurssi ja korot määritettiin saksalaisen polkan tahtiin, jolloin siitä ovat kärsineet kaikki reunavaltiot, kuten Suomi ja Etelä-Euroopan maat.


2.
Talousnobelisti Paul Krugman on nimittänyt Olli Rehniä taloustorakaksi, koska sillä Rehnin ajamalla kuristuspolitiikalla, jolla ei ole ollut mitään tekemistä taloustieteen (vain uusliberalistisen ideologian) kanssa, on Etelä-Euroopan maat ajettu taloudelliseen kurimukseen. Sitä samaa ilosanomaa taloustorakkamme siis levittää myös Suomeen.

Krugman on myös ahkerasti kirjoittanut Suomen tilanteesta. Kesäkuussa päivänä 2015 Krugman oli otsikoinut New York Times -bloginsa ”The Finnish Disease” (Suomen tauti). Siinä hän toteaa, ettei Suomen ongelma ole velka, vaan EMU-pakkopaita, joka estää devalvoimasta. Siksi Suomi ei toivu lamasta, kuten 1990, kun oli mahdollista devalvoida oma valuutta. Heinäkuussa Krugman totesi, ettei Kreikka ole edelleenkään ainoa ongelma EU-alueella ja otti esille taas Suomen, josta hän toteaa, että Suomen katastrofi ei nyt tunnu näyttävän katastrofilta, koska huomio on kiinnitetty Etelä-Eurooppaan.

Kirstunvartijamme ”Triatlon”-Stuppi (sekoomus) ei ole ottanut mitään kantaa Suomen tilanteeseen, sen sijaan hän on kehottanut Kreikkaa laatimaan ”realistisen suunnitelman” talouden pelastamiseksi. Suomen ”realistisesta suunnitelmasta” ei ole kuulunut mitään. Hallitus lomailee, vaikka se vatuloitu ja iteroitu ”strateginen” eli uusliberalistinen hallitusohjelma on panematta täytäntöön autoveron alennusta ( = verotulojen vähennys ja vaihtotaseen heikentyminen) lukuun ottamatta. Ennen vaaleja Stubb ja kokoomus puhuivat vahvasti työllisyysasteen nostamisesta ja palkkamaltista sekä sosiaalitukien leikkaamisesta. Hallitus tuntuu oleva tyytyväinen papereiden kirjoittelemiseen, jos EU:ssakin ollaan iloisia.

Mitäs sen työllisyysasteen nostamiseksi on tehty? Työ- ja oikeusministeri, paperiäijä, Jari Lindström (pers.) on enemmän kiinnostunut tasa-arvoisesta avioliittolaista ja kuolemanrangaistuksesta kuin työllisyydestä. Junttiministerimme ei ole lukenut perustuslakia, jonka mukaan Suomessa on käytössä vallan kolmijako-oppi: lainsäädäntövalta, toimeenpanovalta ja tuomiovalta, eikä aisan yli hypitä. Oikeusministeri ei siten saa sekaantua yksittäisin oikeustapauksiin, vaikka kuinka hommafoorumin perillisiä ketuttaisi se, että somalineekerit saavat lieviä tuomioita joukkosormiraiskauksesta. ”Oikeus”ministeri Lindström tuskin edes tietää, mikä on tuomioistuimien raiskaustuomiolinja. Varsinkin Itä-Suomen hovioikeudella on tapana lievittää törkeitäkin raiskaustuomioita, jos miehellä on vakituinen työpaikka tai naisella on ollut minihame yllään.

Pääministerimme Juha, se mukava mies, on pihalla kuin oulunsalolainen tyrnimarjapensas kansantalouden ja maailmantalouden tilasta. Prosessikaavioilla voidaan johtaa virtuaalitodellisuutta, vaan ei raakaa todellisuutta. Kuten Krugman on todistanut, Suomen ongelma ei ole velka, vaan väärä valuuttakurssitaso, jota ei voida devalvoimalla muuttaa, kuten vuonna 1990, joten kahdeksas alamäkivuosi on edessämme. Lamaa tulee syventämään tämän SSS-hallituksen EU-Rehn-linjassa oleva kuristuslista, joten Kreikan jälkeen katseet siirtyvät kyllä vielä Suomeen.

Suomella olisi nyt tuhannet euron paikka ilmoittaa eroavansa EMU:sta ja ryhtyvänsä valmistemaan hallittua eroa. Mutta ei tämä hallitus, eikä nyt kun ”kaikki näyttää vielä niin lupaavalta”. Vasta sitten kun housuissa olevan yhä lisääntyvät EMU-paskat alkavat hiertää Helsingin herrojen kiveksiä.


3.
Fennovoiman atomimyllyhankeen ympärillä puliveivaaminen jatkuu. Ennakkoon oli arvioitu, että Rosatom ryhtyy kikkailemaan ydinvoimalan hinnalla, jolloin saataisiin osakkuuksiin enemmän ”kotimaisuutta”. Rosatomille eli Venäjän valtiolle on melkein sama mihin hintaan se myllyn Suomeen myy, koska tärkeintä on saada länsimainen referenssi. Mistään markkinaehtoista hankkeesta ei voida puhua, sen on jopa ymmärtänyt jokunen ns. ekonomisti: Jotkut ovat jopa ehdottaneet takuuhintaa ydinvoimalle Cameronin Britannian tapaan. Jostain kumman syystä nimenomaan vapaan markkinatalouden mantraa hokevat oikeistopoliitikot rakastavat ydinvoimaa niin paljon, että ovat valmiita suoraan ja avoimesti tukemaan alaa: Reagan, Bush tyhmempi ja UK:n David Cameron. Valtakunnankontrolleri ei yhtään kyllä ihmettelisi vaikka nykyinen SSS-hallitus päättäisi antaa Rosatomin voimalalle takuuhinnan, sen verran on porukka saanut atomirahatukea vaalien alla.

Kun sokea Reettakin näkee, että kroatialaisyhtiö on bulvaani, niin ei luulisi elinkeinoministeri ”potkupallo”-Rehnille olevan kovinkaan vaikeaa päätellä, onko ”kotimaisuusaste” täytetty vai ei. Kepulle luulisi olevan helppoa irtautua hankkeesta, kun sen suosikkifirma, Valiokin pyrkii jo atomiprojektista eroon. Mutta taitaa raha polttaa käsiä. Entinen elinkeinoministeri, Mauri ”kaikki käy kunhan hinnasta sovitaan” Pekkarinen jo loihe lausumaan, jotta ei tämä nyt ole ihan sitä mitä piti, mutta en lähde tuomitsemaan. Taitaa persut atomirahoihin totuttautunut ”tyämiäs” Matti Putkonen jo neuvotella lisärahoista, jonka vastineeksi perusummistetaan silmät bulvaaneilta. Sekoomus on puolestaan niin naimisissa puupääteollisuuden rahojen kanssa, etteivät mitkään tosiasiat saa häiritä atomivoiman oletettua etenemistä – OL3:ahan ei saada vielä vuosiin pyörimään, jos silloinkaan.

Kovin on valikoivaa hallituksen Venäjä-pakotteiden noudattaminen. Venäläisiä parlamentaarikkoja ei päästetä kertaluonteisesti ETYJ-juhlaistuntoon, mutta miljardien eurojen energiayhteistyötä tehdään Venäjän valtion ydinenergia- ja ydinaseaseministeriön, Rosatomin kanssa,


4.
Kreikkalaiset tiettävästi äänestivät oxi eli ei. Mitä se tulee merkitsemään kreikkalaisille ja EU:lle, ei kukaan oikeastaan tiedä. Se on kuitenkin selvää, ettei Kreikkaan lainattuja EU-rahoja tulla koskaan saamaan takaisin. Liittokansleri Merkel tiesi Wikileaks-tietojen mukaan jo vuonna 2011, ettei Kreikka tule selviytymään veloistaan, mutta ensin piti pumpata EMU-maiden rahaa saksalaisiin pankkeihin. Saksa saattaa pyrkiä vielä pitämään Kreikan EMU:ssa kovalla hinnalla, koska Kreikan ero EMU:sta ei kirpaise vain kreikkalaisia, vaikka olisikin aivan oikea ratkaisu tulevaisuutta ajatellen.

Argentiinan keskuspankin entinen johtaja Mario Blejer kirjoitti Financial Timesissa jo vuonna 2011, että Eurooppa pyörittää jättimäistä pyramidihuijausta. Blejen mukaan euron kriisissä on kyse jättimäisestä veivauksesta, jossa velat siirtyvät yksityiseltä sektorilta veronmaksajille. Kun EU ja IMF myöntävät velkaisimmille maille yhä uutta velkaa, se sosialisoidaan EU-maiden veronmaksajille. Siten alkuperäiset lainoittajat eli pankit eivät joudu vastuuseen. Blejer epäili vuonna 2011, että eurooppalainen pyramidihuijaus loppuu julkiseen vastustukseen, mutta ehkä hän ei arvannut, että se loppuu saajamaan eli Kreikan vastustukseen. EU ja IMF olisivat voineet jatkaa pyramidihuijausta paljon kauemmin, jos eivät olisi asettaneet Kreikalle niin kohtuuttomia uusliberalistisia ehtoja. Ehkäpä troikan olisi syytä kutsua Mario Blejer konsultoimaan tässä tilanteessa?




Lähteitä:

Professori: Venäjä saattaa pelastaa Fennovoima-hankkeen hintakikalla
Perjantai 26.6.2015 klo 21.02 (päivitetty klo 22.45) Professori Peter Lundin mukaan nyt testataan, kuinka tärkeä hanke on Venäjälle.

The Finnish Disease
June 1, 2015 7:38 am

Krugman: Suomen talous voisi näyttää valtavalta katastrofilta
Lauantai 4.7.2015 klo 14.46

Valio vetäytyy Fennovoima-hankkeesta.
Keskiviikko 1.7.2015 klo 14.21 (päivitetty klo 16.26)
Wikileaks-vuoto: Merkel tiesi jo 2011, ettei Kreikka maksa
Perjantai 3.7.2015 klo 11.09

Euron kriisi
"Eurooppa pyörittää jättimäista pyramidihuijausta"

Varoitus Saksassa: Grexit tekisi miljardien eurojen loven budjettiin

keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Keisarilla ei ole vaatteita




Valtakunnankontrolleria on syytetty siitä, että hän vain ilkeilee. Suomessa elää jostain syystä sellainen harha, että jos joku on johtava virkamies tai poliitikko tai yritysjohtaja, niin kyllä hän on varmasti sen ansainnut osaamisellaan: ”Jos kruunu antaa viran, niin jumala antaa jären.” Valitettavasti historia on jo osoittanut, miten pienillä aivoilla maailmaa on johdettu. Suomeen on syvästi istunut hallitusalamainen ajatus siitä, että kyllä ne johtajat kuitenkin ajattelevat meidän parastamme. Siksi paskaakaan keisaria ei sovi kritisoida, koska hän on kuitenkin on meidän keisari. Jos paljastaa, ettei keisarilla ole vaatteita, niin se on hallintoalamaisporukan mielestä ilkeilyä, josta pitää pahoittaa mielensä. Näiden tsaristis-kekkoslovakialaisten mielestä keisarille ei saa kertoa totuutta, koska keisari on aina oikeassa, vaikka todellisuus olisi jotain muuta.


1. Kreikan valtion neuvonantajana toiminut Harvardin taloustieteilijä Richard Parker            sanoo,   että Kreikka ei ole ollut varsinainen ongelma, koska se on pieni kansantalous, vaan se, että Kreikan heiluminen olisi heiluttanut eurooppalaisia pankkeja. Parkerin mukaan pankkeja olisi pitänyt kansallistaa, jotta vastuu olisi aktualisoitunut, eivätkä veromaksajat olisi joutuneet ainoiksi maksumiehiksi. Parker sanoo suoraan, että IMF:n ja EU:n harjoittama vyönkiristyspolitiikka on ajanut Kreikan vain pahempaan jamaan.

Stuppi, Rinne, taloustorakka O. Rehn ja loput kepulit ovat edelleenkin sitä mieltä, että EU:n politiikka on ollut oikeaa ja kreikkalaiset äänestivät väärin viime vaaleissa. Populisti-Timo on lähinnä huolissaan siitä, että ”laiskoille kreikkalaisille” on annettu suomalaisten veronmaksajien rahoja, vaikka rahat ovat menneet eurooppalaisille pankeille. Suomessa halutaan varsinkin ensi (porvari)hallituskaudella toteuttaa ihan ”vapaaehtoisesti” sitä talouspolitiikkaa, joka on ajanut Kreikan konkurssiin.

Tätä uusliberalistista kuristustaloutta ja EMU-politiikkaa rankasti arvostellut taloustieteen nobelisti Paul Krugman puolestaan sanoo, ettei Syrizan ohjelma ole tarpeeksi radikaali.

Keisarilla ei ole vaatteita – sen tietää nobelistikin.



2. Älypuhelin on varsinaista orwellimaista kieltä valvontalaitteelle, jolloin ihminen vapaaehtoisesti suostuu olemaan valvonnan ja seurannan kohteena, koska se on kuulema moternia ja ”älyä”. Näillä digihurmoshenkisillä ainoa äly onkin kännykässä. Samsung on kuulema varoittanut asiakkaita, että se ”älytelevisio” nauhottaa keskusteluja laitteen läheisyydessä.
Dägähype ruokkii ihmisten postmodernia narsismia selostaa ”ilmaisilla alustoilla” yksityisasioitaan, jotta valtiot/tiedustelupalvelut, lobbarit ja kauppamiehet sekä rikolliset voisivat heitä profiloida. Ketään yksityisihmistä ei kiinnosta, oliko joku eilen kännissä ja tänään krapulassa sekä toimiko vatsa aamulla ja mitä hän shoppaili viikonloppuna, mutta kaikenlaisia hyväksikäyttäjiä se kiinnostaa.

Piilaakson digivelhojen lapsia opetetaan ehdottomasti ilman älylaitteita ja muuta digikrääsää, koska luovuus kukkii ihmisten päissä eikä teknisissä laitteissa. Kovimmilla digiasiantuntijoilla ei edes ole kännykkää, älykännykästä puhumattakaan Suomessa sen sijaan lattapäinen opetusministeri yhtä törpön TEKESin kanssa jauhaa tietoyhteiskuntajargonia ja haluaa lopullisesti tyhmentää ja asettaa lapsukaiset pienestä pitäen seurannan kohteiksi suomalaisella some-Mikkisofta-pilvipalvelu -koululla. Oh, jee. Tästä Orwell ei osannut edes haaveilla.

Huomattava osa peruskoulun päättävistä ei osaa kunnolla lukea eikä analysoida teksteistä, mikä on olennaista ja mikä epäolennaista. Opetusministeriön mielestä on siis huono asia, että joillakin teineillä on vielä luetun ymmärtämiskykyä. Siitä on pikaisesti päästävä eroon ”älykoululla”.

Keisarilla ei ole vaatteita – sen tietävät Piilaakson digivelhotkin.



3. Ylen johtoon kutsuttiin kehitysjohtaja suoraan älyvapauden valtakunnasta eli Duudsoneiden tuotantokunnasta. ”Aivot-pois”-visionääri Risto Kuulasmaa ei tiedä mitä tarkoittaa julkinen palvelu, se taitaakin olla ihan EVVK. Ensin YLE irtisanoi toimittajia ja sen jälkeen remmiin otettiin puhelinsoitolla postmoderni pelle keksimään älämölösomeohjelmaa sille luku- , kirjoitus- ja ymmärrystaidottomalle ”älykansalle”, jotka eivät jaksa lukea kirjoja tai katsella liian ”vaikeita” ohjelmia.

Somekansalle suunniteltu kevyzournalistinen lässytys PS eli Puoli Seitsemän ei ilmeisesti ole riittävän kevyttä, vaan tarvitaan aivot-kiinni Kioskia, kun ”siitä niin somessa tykätään”. Oireellista on, että YLE:een, siis koko kansan viestintäyhtiöön otetaan visionääriksi digihypeen hurahtanut humanisti, eikä journalistia. Journalismi onkin sana, joka ei sovi somekansan suuhun, koska kaikki on kato niin kivaa ja suhteellista ja silleen, mun fiilikset on tärkeempii ku mitkään tosiasiat.

YLE:stä on viimeisen 10–20 vuoden aikana savustettu kaikki oikeat toimittajat ulos tai eläkkeelle tai siirretty sivuun (tuottajiksi tai radioon). Ei siis ole mikään ihme, ettei suomalaisilla on kunnollista käsitystä maan ja maailman menosta. Niitä tietoja pitää hakea erikoisjulkaisuista ja ulkomaalaisesta mediasta. YLE murentaa itse asemaansa veronmaksajien rahoittamana julkisen palvelun yhtiönä.

Keisarilla ei ole vaatteita – YLE pitää ajaa alas ja tilalle kansalaisten ( jotka ovat eri asia kuin digihallintoalamaiset) julkinen palvelu.



4. Pellepuolue sekoomus on jo riisuttu, koska on kepulin vuoro? Valtakunnankontrolleri on blogissaan analysoinut useaan otteeseen sekoomuksen postmoternia alamäkeä Stubukan valinnasta lähtien ja kritisoinut digihype-Stuppia nimenomaan kaikesta muusta paitsi jopoista ja shortseista. Kansa näyttää valitettavasti nykyisessä sekoomusryvetyksessä unohtavan, että kepu pettää aina. Kepun loistokatraassa on ovat ehdokkaina niin suoraselkäiset pissittäjät kuin Kauko Juhantalo ja Mauri ”itse kepuli” Pekkarinen. Lisäksi Matti ”lautakasa & nuorisosäätiö” Vanhanen ja taloustorakka Olli Rehn sekä Antti ”nuorisosäätiö” Kaikkonen ovat tyrkyllä. Talvivaaran tien Suomen pahimmaksi talous & ympäristökatastrofiksi silottanut entinen ympäristöministeri Paula ”karaåke” Lehtomäki on tietenkin myös ehdokkaana. Timo ”ei tarvitse ilmoittaa vaalirahoitusta, kun ei ole sanktioita” Kalli nauttinee näissäkin vaaleissa maakunnallista tukea sekä satakuntalaisten elintarvikeyritysten ja ydinvoimayhtiöiden tukiaisia. Onhan hänen tyttärensä suojatöissä lobbarina Energiateollisuus ry:ssä. Paavo V. on tietenkin aina mukana sekä sinisten silmälasien narsistilaulaja Mikko Alatalo. Kaukana ovat ne ajat, kun Alatalo esitti toimittajana kriittisiä kysymyksiä....Vain lääkejätti Pfizerin kanssa aikoinaan terveysvisiointia harjoittanut Esko Aho ja Nokian Microsoftin syliin ajanut Jorma Ollilla puuttuvat kepun vahvalta vaalilistalta.

Kun maakuntien miehet halusivat mm. saada helpotusta rakennuslakiin, he ryhtyivät tukemaan Nova-KMS-KEVA -kaavoituspelioperaatioilla sopivia kansanedustajaehdokkaita, osin kokoomuslaisia, mutta pääosin kepulaisia. Esimerkiksi Paula Lehtomäki sai 40.000 euroa, Mauri Pekkarinen 15.000 euroa, Anu Vehviläinen 15.000 euroa, Matti Vanhanen 10.000 euroa, Seppo Kääriäinen 15.000 euroa ja Timo Kalli 40.000 euroa Kehittyvien Maakuntien Suomen -poikien kaavoituskorruptiorahaa. Aikoinaan Keskustapuolueen pieleen menneen Pasilan puoluetalohankkeen pelastajaksi saatiin valtio eli veronmaksajat- ”Yleishyödyllisessä rakennuttajassa”, Nuorisäätiössä eletään yhtä pelossa kuin ”yleishyödyllisissä” kokoomuksen SATO:ssa ja demareiden, erityisesti vantaalaisten VVO:ssa. Pekkarinen onnistui elinkeinoministerinä jakamaan melkein miljoonan konkurssikypsälle kepuystävälliselle Suomi-Soffalle ja sai Soffa-firmalta 5.000 euroa vaalitukea.

Maalaisliiton johtaja Sipilä on sanonut, että poliittiset virkanimitykset ovat vanhanaikaisia, mutta tuleva hallitus tulee nimittämään ennätysmäärän kepulaisia avautuviin johtajavirkoihin. Ennätysmäärä tukiaisia tullaan jakamaan kepua lähellä oleville yrityksille. Laatikkokauppojen ja muiden ”yleishyödyllisten tahojen”rakentamista tullaan helpottamaan maakunnallisen tasa- arvon nimissä. Kaikki tämä on jo luettavissa Kepun ns. vaaliohjelman rivien välistä, koska se ei sisällä mitään mainitsemisen arvoista.

Keisarilla ei ole vaatteita – kepu pettää aina.

maanantai 11. elokuuta 2014

Valtioneuvoston villi vuosi


Valtakunnankontrollerikin on jo saapunut takasin masiinan ääreen helteiden keskeltä. Johan on sattunut ja tapahtunut, joten mennäänpäs luvatusti valtioneuvostoasioihin:

1. Jee-niinku-twiit-Stubbin hallituksella on rapiat puoli vuotta aikaa sählätä asioita. Aika tun­tuu kyl­lä tämän valtioneuvoston kanssa ikuisuudelta. 1970-luvulla meillä oli  Sorsan nappu­laliiga (SDP), joista on sitten kehkeytyi valtiontalouden ja  pankkitoiminnan mämmäysjengi sekä poliittisten vir­kanimitysten ja rakenteellisen korruption nautiskeluporukka. Kaikkihan me ne tunnemme: Ulf Sundqvist, Seppo Lindblom ja Matti Louekoski –  Erkki Liikanen ja  Matti ”Ahmed Ahne” Ahde lit­tyi jengiin hieman jälkijunassa. Nyt meillä on  pääministeri Stubbin postmoderni juniorik­unta, Turhakunta (kok) eli tuttavallisemmin Turhikset, johon kuuluvat Stubbin lisäksi poliit­tisten virkanimitysten mestari, doctor Laura Räty ja K-kauppias Lenita Toivakka. Mitähän kaikkea tämä jengi ehtii sotkea, sen voi vain aavistella. Pääministerillä ei niinku näytä ole­van mitään sanottavaa maan taloudesta, Gazan tilanteesta ja Suomen asesopimuksista Israe­lin kanssa, Ukrainan hulinoista... jaa ehtihän  poika urheiluharrastusten seassa loihe lausu­maan, jotta  EU:n Venäjä-pakotteet eivät yhtään haittaa Suomea, kato kun me ollaan silleen kivasti mukana tässä uniuunissa....

2. Stubbin juniorikunnan esi-isä on rintamakarkuri ja osterikaartilainen Jyrki ”Boy” Katainen (kok), jota italialaiset kuvaavat Harry Potteriksi. Mitään muuta  yhteistä  kuin ulkonäkö pojilla ei valittavasti olekaan. Jyrki huispasi itsensä EU-komissaariksi ja jätti oman hallituksensa hommat, kunta- ja sote-uudistukset hoitamatta. Komissaari Käteinen on siis pikemmin – ainakin toistaksi – kuuluisampi siitä mitä hän ei hoida, kuin siitä mitä hän hoitaa tai on hoitanut. Hänellä on vielä pitkä matka niihin meriitteihin, joita potkupallomies ja taloustorakka Olli Rehn (kesk) sai aikaiseksi koko EMU-alueelle, kun antoi ensin Goldman Sachsin poikien kusettaa kunnolla ja sitten  kuristi raha-alueen talouden uusliberalistisin opein, erityisesti Kreikan kansantalouden keskiajalle. Kyllä Käteinen on uusliberalisminsa ulkoa opetellut, mutta siitä huolimatta hän ei ehkä tule pystymään saamaan kuin raunioittaja-Rehn.

3. Valtioneuvosto tai pikemminkin valtiovarainministeriö on selvityttänyt kuntaeläkkeiden rahoituspohjaa. ”Selvitys” julkaistiin 4.8. 2014. Ministeriön nettisivustolla todetaan, että ”Kuntaeläkkeiden rahoitus kestävällä pohjalla”. Se on aika komeasti sanottu, vaikkei kyseisessä paperissa ole oikeasti asiaa edes tutkittu, koska asialla on ollut EK:n entinen työeläkeveli,  juristi-VT Jukka Ahtela, joka polkaisi paperin parissa kuukaudessa konsulttiyhtiönsä katteeksi. Valtiovarainministeriö käynnisti kuulema selvityksen kesäkuussa  Kuntatyönantajien ja palkansaajakeskusjärjestöjen aloitteesta. EK:sta Jyri Häkämiehen kauden aluksi kenkää saanutta Ahtelaa ei ole unohdettu, koska  ministeri Risikko (kok) on KEVA-selvityksen lisäksi  ostanut häneltä tänä vuonna  myös työsuojelu- ja -terveysmallin valmistelun. EK-tovereita ja työeläkeveljiä ei unohdeta. Ahtelan entinen EK–pomo,  Turunkin asiat sotkenut entinen Ilmarisen hallitusmies Mikko Pukkinen (kok) pääsi suojatöihin konsultiksi Kuntaliittoon. Jyri Häkämies (kok/TEM) otti  Ahtelan tilalle työmarkkinajohtajaksi kaikkien eläke- ja sosiaaliturvakähmintöjen isän, EK:n  Lasse Laatusen, jonka suurimpiin urotekoihin kuuluu  yritysten Kela-maksun poisto. Kelan hallituksen jäsenenä Laatunen oli sitä mieltä,että Kelan rahoituspohja pitää murentaa.  Fantastista. Ahtela haki myös KEVA:n johtoon Ailuksen (kesk)  jälkeen, mutta ei tullut valituksi, koska isot pojat ovat läänittäneet sen  kokoomuksenkin suostumuksella kepuleille.

Ahtelan raportissa ei ole mitään perusteluja kuntaeläkeoptimismin pohjaksi, jos ei lasketa eläketurvakeskuksen ja muiden työeläkeveljien katteettomia puheita. Laskelmia ei ole teetetty rahoituksen professori Vesa Puttosella eikä eläkematemaatikko Olli Pusalla. Sitä neljän prosentti talouskasvua, joka vuosi, johon suurten ikäluokkien korporatiivinen eläkepyramidihuijaus perustuu, ei ole näkynyt eikä tulla näkemään vuosiin, ei  ehkä vuosikausiin tai vuosikymmeniin tulla näkemään. Konsultti Ahtelan raportin tärkein osa näyttääkin raportin otsikosta  huolimatta se, että Keva halutaan yksityistää.  Ensin tehdään Kevastakin työeläkeyhtiö ja sitten kaikki voivat vakuuttaa kuntien eläkkeitä ja Keva yksityisiä eläkkeitä. Mikä upea vedätys! Korporativiiviset Demari& sekoomustyöeläekeveljet haluavat päästä eroon  kepuli-Kevasta. Samalla tehdään koko järjestelmästä perustuslain vastainen. Nythän vain yksityisiin työeläkeyhtiöihin  kerättävät veroluontoiset maksut ja yhtiöiden harjoittama julkisen vallan toimet, kuten ihmisten sosiaaliturvasta eli eläkkeistä päättäminen on perustuslain vastaista. Keva on julkinen laitos, joten siinä ei ole perustuslaillista ongelmaan, vaikka muita ongelmia onkin. Kun perustuslain vastaiselle järjestelmälle pitäisi tehdä jotakin, niin  ex-EK-ekspertti esittää  Kevankin toiminnan muuttamista perustuslaittomaksi. Ilmeisesti eduskunnan TEL-puolue  ja perslakivaliokunta tulevat tämänkin kaappauksen hyväksymään. Kestämättömälle eläkejärjestelmälle ei sen sijaan tehdä yhtään mitään  ennen kuin suuret ikäluokat ovat päässeet nauttimaan siitä tarpeeksi kauan.  Fantsua, sano Stuppi.

4. Mätäkuun juttuihin kuuluu sekin, että kun  korkein hallinto-oikeus, KHO katsoi toukokuussa, että vakuutuslääkärit  käyttävät niin merkittävää julkista valtaa, joten heidän nimensä ovat julkista tietoa.  Niin pitkälle KHO ei päässyt, että olisi todennut yksityiset työeläkeyhtiöt ja siinä samalla vakuutuslääkäritoiminnan perustuslain vastaiseksi. Nyt vakuutusyhtiöt ovat laittaneet nettisivustoilleen asiantuntijalääkäreidensä nimet. Vaikka tämäkin on jo jonkinlainen parannus, niin ei se korjaa vakuutettujen asemaa, sillä  lääkäreiden  sidonnaisuudet eivät ole selvillä – ja mikä olennaisinta, miten he voisivat olla  riippumattomia  työnantajansa, vakuutusyhtiön intresseistä minimoida kulut ja hylätä mahdollisimman monta tapaturmakorvausta ja työkyvyttömyyseläkettä? Yhdysvalloissa asiantuntijalääkäreille on maksettu vakuutusyhtiön bonuksia sen mukaan paljonko hylkyjä on tullut. Suomessa ei ehkä olla vielä niin pitkällä, mutta talon sisällä kyllä tehdään selväksi, ettei kovin helposti hakemuksia tule hyväksyä.

Oman osansa tähän mielivaltaan on tuonut ns. vakuutuslääketiede, joka on sellaista ideologista sepustusta, joka ei ole tiedettä nähnytkään. Se on vakuutuslääkäreiden ja vakuutusyhtiöiden keksimä alibi olla hyväksymättä liian monta hakemusta. Tätä vakuutuslääketiedekerhoa eli Suomen vakuutuslääkärien yhdistystä johtaa Ilmarisen ylilääkäri Seppo Kettunen. Vakuutuslääkäreiden yhdistys, kuten  muutkin lääkäriseurat saavat rahoitusta lääketeollisuudelta. Yhdistys  järjesti mm.  Kipu vakuutuslääketieteen haasteena  -tilaisuuden  11.5.2012  lääkeyhtiö Pfizerin  tiloissa Helsingissä, Pfizerin puheenvuorolla ja Pfizerin illallisella. Koska ns. vakuuslääkäreillä on suhteet kunnossa lääketeollisuuteen he saattavat vaatia asiakkaitaan eli potilaitaan syömään turhia lääkkeitä. Ei siis ole mikään ihme, että  työeläkeyhtiöiden Eläketurvakeskus, ETK on ottanut lääketeollisuussidonnaisten asiantuntijoiden laatimat ”hyvän hoidon suositukset” eli ns. Käypä hoidot niin tosissaan, että niiden noudattamatta jättäminen johtaa työkyvyttömyyseläkehakemuksien  hylkäämiseen. Esimerkiksi HUS:n psykiatri-doctor ja THL:n kasvatti, Sami Pirkola on useaan otteeseen julkisuudessa toitottanut, että masennuslääkkeitä syödään liian vähän. Hän toimii Ilmarisen asiantuntijalääkärinä. Pirkola on vahvasti lääketeollisuussidonnainen, niin kuin koko Kansanterveyslaitoksen – THL.n ns. asiantuntijapsykiatrit. Näille asiantuntijoille ei tule mieleenkään, että se tolkuton depressiotablettien syöttäminen ei ole mitenkään vähentänyt eläkehakuisuutta eikä työkyvyttömiä, vaan jopa päinvastoin. Mutta onneksi ratkaisuksi on löytynyt vakuutuslääke”tieteellinen” menetelmä, jonka avulla hakijoita karsitaan kovalla kädellä käytännön keinoin. Vastikään selvitys osoitti, että työkyvyttömyyseläkehakemuksia hylätään yhä enemmän.

5. Ei siis mitään  uutta auringon alla, mutta hallitus ja työeläkeveljet kehottavat  ihmisiä tekemään enemmän töitä, vaikka  maassa on käytännössä puoli  miljoonaa työtöntä ja vajaatyöllistettyä, eikä yli 45-vuotiaille ole töitä tarjolla vaikkei olisi vajaakuntoinen.  Valtakunnankontrolleri toivoo, että vihdoinkin alettaisiin puhumaan oikeasta asiasta. Kun jatkuvasti eläkeuudistusneuvottelujen varjossa puhutaan siitä, että eläkeiän nostolla säästetään verorahoja, niin se ei todellakaan pidä paikkaansa. Se mitä sillä halutaan säästää on vain ja ainoastaan työeläkeyhtiöiden rahoja. Verotulot sen sijaan saattavat eläkeiän noston myötä jopa laskea, sillä ei ole olemassa ideaalitilaa, jossa nyt aikaisemmin eläköityvät voisivat työskennellä sinne korotettuun eläkeikään asti, vaan useilla yli 50-vuotiailla ei ole töitä ja loputkin ikääntyvät irtisanotaan seuraavassa YT-neuvottelussa tai uupuvat. Työikäiset työkyvyttömät pysyvät Kelan ja  sossun listoilla, kun eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeille. Olemme siis menossa siihen tilanteeseen, että työeläkeyhtiön rahoja säästääksemme, aiheutetaan valtiolle ja kunnille lisämenoja ja vähennetään verotuloja, koska eläketuloista maksettavat verot ovat  enemmän kuin työttömyyspäivärahasta maksettavat verot. Ilmeisesti tavoitteena on pitkittää työeläkeyhtiöiden talouspyramidihuijauksen julkituloa....



Koska asioita on kertynyt, Valtakunnankontrolleri palaa valtioneuvoston viimeisiin villityksiin  vielä ensi kerralla.