sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Katastrofitietoisuutta Reaganin haamulla

1. Katastrofitietoisuutta on alettu levittämään sillä periaatteella, että julkinen sektori paha, veronalennukset hyvä. Ihan tyypillistä uusliberalistista liturgiaa siis. Ns. asiantuntijat vakuuttelevat, jotta ”leikata” pitää miljarditolkulla julkisesta sektorista, jotta firmat kukoistaisivat. Missään tapauksessa ei veroja saisi nostaa. Julkisesta sektorista  on aiheellista ns. leikata, mutta ei siten, että järkeistetään toimintaan. Nythän  ex-pertit  puhuvat, että juustohöylä on parasta mitä kansa voi saada. Ei mitään puhetta turhien lääkkeiden ja sairaanhoidon toimenpiteiden  lopettamisesta, sairaanhoidon kokoamisesta valtion rahoittamaksi oikeasti näyttöön perustuvaksi toiminnaksi, yhden pätevän ei-politrukkien johtaman organisaation alle. Ei puhettakaan rahat imevän perustuslain vastaisen pyramidihuijauksen eli ns. työeläkejärjestelmän lakkauttamisesta, eikä auringonlaskun alojen yritystukien  miljardien yritystukien lopettamisesta. Työvoimahallinnon byrokraattista puuhastelua vaan lisätään. Kaiken huipuksi yksi reaganilainen ulkomaalainen kiinteistökeinottelun asiantuntija, Keith Silverang, Technopoliksen toimitusjohtaja, siteeraa Ronnie Boy Reagania, jotta valtio se on ongelma.

Juupa juu. Johan on menneisyyden haamu haettu. Ja poika luulee ihan oikeasti olevansa moterni mies. Kiinteistöjalostushan on se ala, joka pitäisi ensimmäiseksi lopettaa keskittymällä vuokra-asuntojen rakentamiseen kuntien ja valtion voimin. Kiinteistökeinottelu  saanut tässä maassa yhdyskuntarakenteen hajoamaan ( mikä maksaa kunnille ja valtion infrakustannuksina ja terveyshaittoina maltaita), ylläpitää poliittista korruptiota, tuottaa paskaa, kallista ja  rumaa rakennuskantaa, joten ei kannattaisi yhdenkään kiinteistöhemmon puhua yhtään mitään taloudesta, valtiosta, järkevyydestä ja laadusta.

2. Uusliberalistit tykkäävät kovasti puhua siitä miten valtion paha ja yritykset hyviä. Kuitenkin nämä markkinamiehet ovat ensimmäisenä tunkemassa valtion tukiaisia kavereiden firmoille, kuten Bush W. tyhmempi finanssisektorille ja brittireaganisti David ”missä Dave siellä ongelma” Cameron ydinvoimasektorille. Kun Citigroupin analyytikot totesivat, ettei ydinvoima Brittein saarillakaan ole kannattavaa kuin merkittävästi julkisesti tuettuna, niin sosiaaliturvanleikkaaja Dave päätti antaa atomisektorille valtion takuut rahantulosta. Valtakunnankontrolleri uskoisi paljon paremmin näitä mukamas vapaan markkinatalouden edusmiehiä, kun ensi kerralla kun pankit, vakuutusyhtiöt ja atomissektorin firmat ovat kusessa, päättäisivät olla upottamatta verorahojen pelureiden kassoihin ja edellyttäisivät näiden butiikkien omistajien ja asiakkaiden vastaavan kustannuksista ja tappioista – ihan ite. Sitä päivää tuskin tulemme näkemään, koska uusliberalisteille voitot ovat yksityisiä, mutta riskit on sosialisoitu veronmaksajille. Ja koska niitä sosialisoitavia riskejä syntyy yhä kovempaan tahtiin, on ihmisten sosiaaliturva leikattava, jotta suurfirmojen sosiaalituvalle jää riittävästi rahaa. Uusliberalismissa vain yhtiöillä on ihmisoikeudet,  tavallisilla ihmisillä on vain velvollisuuksia. Sellaista se nykyajan orjuus ja kolonialismi on.

3. Eläkevakuutusyhtiö Varmaa kuulema huijattiin, kun se osti vuonna 2006 kiinteistön  3,5 -kertaisella hinnalla kiinteistön tosiasialliseen arvoon nähden, 2,2, miljoonalla. Varma oli kuulema valmis maksamaan alun perin vielä 200.000 enemmän kuin se reilu ylihinta, millä kauppa tehtiin. Myyjäfirman työeläkevakuutukset siirrettiin Varmaan ja firma jäi kiinteistöön kymmenen vuoden vuokrasopimuksella – paitsi että firma ehti kaatua. Jos Varman asiantuntijakiinteistösijoittajat eivät edes tunne tämän maan sijoituskohteiden käypää arvoa, niin miten he selviävät kansainvälisistä sijoituksista. Valtakunnankontrolleri ei ostaisi  edes käytettyä autoa Varman asiantuntijoilta, eikä ottaisi missään tapauksessa vakuutuksia siitä lafkasta. Valitettavasti yrittäjiä ei vapautettu perustuslain vastaisista työeläkejärjestelmästä, muutoin valtakunnankontrolleri  haistattaisi pitkät paskat koko pyramidihuijaukselle.  Siinä sitten joutuu valitsemaan siitä hailaumasta sen vähiten verenhimoisen hain. Uusliberalisteja ei jostain syystä ole kiinnostanut yrittäjien, saati palkansaajien, vapauttaminen perustuslain vastaisesta, korporatiivisesta pyramidi-rahastohuijauksesta, jota kutsutaan ”hyvän kolmikannan maailman parhaimmaksi eläkejärjestelmäksi”. Seuraava vaihe lienee siirtyminen Baltiaan, jos mitään ei kohta ala tapahtua.

Jo varajeesus Nalle aikoinaan todisteli, jotta työeläkeyhtiöt tekevät ”bisnestä” eli asiakashankintaa juuri em. tavalla eli ostamalla ylihintaan kiinteistöjä tulevilta asiakkailta. Ei siis mikään ihme, että työeläkerahat ovat lopussa nopeammin kuin luulemmekaan...

 EU on alkanut kiristämään julkisen talouden otetta, mikä saattaa jo ”uhata” upiaa työeläkejärjestelmäämme (Taloussanomat 24.1. 2014 www.taloussanomat.fi/politiikka/2014/01/24/napit-irti-elakkeistamme-eu/20141205/12). Ns. asiantuntijat ovat jo parahtaneet, että näpit irti, EU meidän eläkkeistämme. Ilmeisesti EU:ssakin joku on jo ymmärtänyt sen pommin, mikä lepää pyramidieläkerahastossamme, vaikka  suomalaiset eivät halua sitä ymmärtää. STM:n virkamies selittelee, ettei sosiaaliturva-asia kuulu EU:lle. Mitähän siellä Kreikassa, Espanjassa, Portugalista ja Italiassa on jouduttu tekemään EU:n käskystä? Just, leikkaamaan sosiaaliturvaa... ja kaikki on vielä tapahtunut suomalaisen torakkakomissaarin Olli ”missä on mun aatteet”  Rehnin johdolla. Kerrankin valtakunnankontrollerikin voisi  läpyttää EU:lle, jos se panisi korporatiivisten ulkoparlamentaaristen voimien perustuslaittoman pyramidipelin poikki.

4. Alex ”kaikki on kivaa paitsi EU-kriitikot” Stuppi se on menossa vaikut ja hymy korvissa vaikuttamaan Suomen asioihin. Olisi kovin kivaa, jos Stubb olisi jo ministerinä vaikuttanut Suomen asioihin, jotka näyttävät olevan hänelle yhtä tuntemattomia ja EVVK kuin EU:nkin politiikka ja vallankäyttö. Kun sujuvaa lontoota vääntävä poikamme maalla, meressä ja ilmassa ei näytä ymmärtävän mikä ero on Coca Cola -mainoksella ja raa'alla reaalipolitiikalla ja reaalitaloudella, niin hänhän on todellakin pienen maan ykkösehdokas EU-komissaariksi.
   
   Aikoinaan jo Paavo Haavikko totesi, että on todella tärkeää olla niiden pöytien alla, joiden     päällä meidän asioista päätetään. Stuppi kehottaa meitä hymyilemään, koska päästää sentään     sen pöydän alle ehkä muruja noukkimaan.

sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Nallen narsistiset natinat


Varajeesus Nalle Wahlrooskin oli kaivettu Halikon kartanosta antamaan meille tyhmille viisaita neuvoja: Palkat alas, eläkeikä ylös, opiskeluajat lyhyemmiksi ja lisää tukiaisia pääoman omistajille veroalen muodossa. 

Kauankohan muuten Nalle itse opiskeli?

Tutulta kuulosta. Kovin tutulta. Tätä mantraa on jo hoettu kaikissa uusliberalistisissa ”asiantuntijapiireissä” ja hölmöimmän patruunaviestinnän puolella. Ei mitään vikaa ole  menneen maailman bulkkiteollisuudessamme, joka ei kykene nostamaan tuotteidensa jalostusarvoa siten, ettei ainoa kilpailuvaltti olisi hinta.

Kun Nalle natisee, puhuu pankkimies, finanssikapitalisti, EMU-intoilija, eläkevakuusyhtiön Varman takapiru ja sitä kautta auringonlaskun teollisuuden edusmies, mies menneisyydestä.

”Kauppatieteen rohvessoorilla” ei ollut mitään sanottavaa siitä mitä taloustieteen nobelisti Paul Krugman lausahti pohjoismaisella kiertueellaan vastikään. Krugman totesi, että EMU oli virhe, ja että Suomi pärjäisi paremmin ilman euroa. Samoin hän totesi, että nykyinen matalan inflaation ja jopa deflaation jäinen kausi saattaa olla todella kohtalokasta. Nalle sen sijaan ajaa deflaatiopolitiikkaa vaatimalla palkkojen alentamista eli sisäistä devalvaatiota, jota piti EMU-puskureilla pehmentää, mutta kuten tiedämme, työeläkeyhtiöissä ei olla puskuripoikia.

Työeläkeyhtiöiden pyramidirakenteeseen ja perustuslaittomuuteen ei Nallella ole tietenkään mitään sanottavaa.

Yle TV-1:n Ykkösaamun (11.1. 2014)  haastattelun mukaan Nalle arvostaa rehellisyyttä, tehokkuutta ja perhettä. Nytpä olisikin pankkiherra Wahlroosilla oiva tilaisuus osoittaa rehellisyyttä ja kertoa oliko se kahden SYPin taktiikka (kun valtionvarainministeri Iiro Viinanenkaan ei tiennyt kummalle SYP.lle rahaa lapottiin) hänen keksintönsä? Pankkituen maksanut kansa odottaa rehellistä vastausta.


torstai 2. tammikuuta 2014

Katsaus menneeseen ja hieman tulevaan


1. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen, THL:n kepulainen pääjohtaja Pekka Puska lähtee vähemmän ansaitulle eläkkeelle, kun hänen laitoksensa on saanut kansan syömään turhia osteoporoosi-, kolesteroli-, masennus- ja verenpainelääkkeitä sekä pelkäämään sairauksia sikana. Läskistä ja viinasta jatkuvasti vaahtoava Esko ”suojatyöveteraani” Ahon (kesk) kaveri saarnaa uusli­beralistista ja uuskonservativistista ”totuutta” siitä, miten kaikki sairaudet ovat itse hankittuja. Köy­hät ja sairaat kun ovat niin saatanan saamattomia, että eivät hölkkää ja syö ns. terveellisesti. Kun ns. so­siaalisen pääoman tutkimukset osoittavat että hyvä työilmapiiri, ystävyyssuhteet, luottamus järjestelmään ja sosiaaliseen verkostoon pitävät ihmiset terveinä, niin Puska se pauhaa vanha levy päällä läskistä ja kolesterolista.

Korkea sosiaalinen pääoma ehkäisee myös sydän- ja verisuonitauteja, mutta Puska ei ole sellaista ”asiantuntijana” kuullutkaan. Kuvaavaa on, että entisessä Neuvostoliitossa sydän- ja verisuonisairaudet vähenivät, kun totalitäärinen järjestelmä romahti. Joskus sosiaalisen pääoman tutkimuksiin kriittisesti suhtautuvat irvailevat, ettei valtio voi järjestää ihmisille ys­täviä. Nämä palikkapellet eivät ole olenkaan perehtyneet ihmisyhteisön toimintaan ja siihen, miten yhteisöllisyyttä ja sosiaalista pääomaa voitaisiin edistää. Nykyinen koulutus-, sosiaa­li-, asunto-, työvoima- ja yhdyskuntapolitiikkaa pohjautuvat yksityisyyteen ja siihen, että jo­kainen on oman onnensa seppä, jota sitten voidaan pikkuisen tökkiä, jos se onneton luuseri putoaa. Yhteistilat taloyhtiöissä, kylissä ja kaupunginosissa mahdollistavat yhdessä tekemi­sen ja kansalaisyhteiskunnan toiminnan myös talviaikana. Kuntalaiset ovat jo moneen ker­taan maksaneet ne kunnalliset ja valtiolliset rakennukset, joilla aiotaan nyt tehdä bisnestä tai purkaa, mutta ei antaa kansalaisten käyttöön omakustannushintaan kulttuurin ja sosiaalisen toiminnan tyyssijaksi – paikaksi jossa yksinäinenkin löytää ystäviä ja mielekästä tekemistä. Se olisi varsinaista kansanterveyden edistämistä, mutta eihän sellainen sovellu keskusjohtoi­selle ns. kulttuuripolitiikalle, jossa kaikkea, erityisesti kansalaisten todellista luovuutta halu­taan suitsia ja tukahduttaa. Omaehtoinen kulttuuri- ja harrastustoiminta eivät sovellu korpo­ratiiviselle poliittiselle eliitille, joka jakaa tuet niille samoille valtion osaksi muokkaantuneil­le ”kansalaisjärjestöille”, joiden hallinnossa istuu kansanedustajia ja muita politrukkeja, ja joihin otetaan entisiä kansanedustajia suojatöihin. Ja sitten voidaan kehua miten aktiivinen kansalaisyhteiskunta meillä on! Korporatiiviset organisaatiot ovat yhtä paljon kansalaisjär­jestöjä kuin nykyiset bisnes- ja etujärjestöpuolueet ovat kansanliikkeitä.

Suomi on koulu- ja työpaikkakiusaamisen PISSA-ykkösmaa. Kylä- ja sivukoulujen lakkaut­taminen, luokkakokojen kasvattaminen ja luokattomuuden tuominen jo peruskouluun sekä perheiden ennaltaehkäisevän sosiaalisen tuen lopettaminen sekä poliittisten suojatyöpaikko­jen ihanuus ovat syöneet sosiaalisen pääoman ja luoneet puolifasistisen ilmapiirin ennen kaikkea julkiselle sektorille, jossa nämä tumpelot ja narsistiset sekoomuslaiset ja muut so­siALIdemokraattiset johtajat sotkevat koko hallinnon. On siellä joukossa tietysti myös kepu­leita, niin ja sopivasti myös vihreitä ja kristillisiä sekä vasureita, jotta pysyy poliittinen tasa­paino. Kansalaiset ja kuntalaiset sekä työntekijät jäävät vain ihmettelemään sitä, miksi mi­kään ei toimi, ja miksi minun pitää olla tuon kyvyttömän sosiopaatin alainen? Lääkärit ovat jo vetäneet hommasta oman johtopäätöksensä ja liukuvat yksityiselle sektorille. Perässä tu­levat opettajat, sairaanhoitajat ja sosiaalityöntekijät, jotka siirtyvät yksityiselle sektorille ja järjestöihin muihin hommiin.

Valitettavasti törppöily poliittisten suojatöiden kanssa ei ulotu vain valtion ja kuntien hallin­toihin, vaan myös ns. yksityinen sektori ottaa politrukkeja kaikenkarvaisiksi yhteiskuntavast­uu-, strategia- ja PR-johtajiksi, jotta saadaan varmistettua kartellifirmojen edut. Yleen­sä firmoissa nämä suojatyöläiset ovat siellä lähinnä maskotteina, joten eivät pää­se operatii­vista toimintaa juuri sotkemaan. Elinkeinopoliittisesti se taas tarkoittaa aurin­gonlaskun kar­tellifirmojen tukemista sekä lainsäädännön että valtion ja kunnan suorien ja epäsuorien tu­kiaisten avulla. Ei siis mikään ihme että talous kurjistuu kurjistumistaan yhdes­sä kansanter­veyden kanssa, vaikka terveydenhuolto ja yritystuet maksavat enemmän kuin koskaan.

   

2. Sote-soppa –  eiku sote-sekoilu –  eiku ylipäätään hallituksen hakotie on yhtä hyvin tosi­asioissa kiinni kuin EVA:n ja EK:n ns. ekspertit, jotka ovat Risikkoa sotessa konsultoineet. Risikon butiikissa, STM:ssä  ei ole mitään yritystäkään ryhtyä arvioimaan nykyisten hoitojen ja käytäntöjen tehokuutta, vaikuttavuutta tai kustannusvaikuttavuutta. Poliittinen papatus pyörii vain hallintohimmeleiden ympärillä. Tosiasiat eivät kiinnosta, sillä tärkeintä on ul­koistaa terveydenhuolto uusliberalistisia minimipalveluja ja turhaa tohinaa tuottavaksi näen­näistoiminnaksi. Dosentti Teppo Järvinen ryhmineen todisti jo aiemmin, että osteoporoosi­lääkkeiden syöttäminen on aivan päätöntä. Nyt he ovat osoittaneet, että huomattava osa pol­vileikkauksista on turhia. Nämä tiedot eivät ole herättäneet mitään vastakaikua sote-sekoi­lukerhossa, jossa sotesta ollaan tekemässä kuntien pakkoliitospullamössöä. Tuntuu siltä, että poliitikkoja eivät todellakaan tosiasiat kiinnosta.

 Juridisella puolella ollaan hieman heräilty, jotta tämä mäyräkoirahallituksen sote-soppa oli­sikin perslain vastainen. Perustuslain puolesta ovat ryhtyneet kampanjoimaan niin   Kimmo ”Susi” Sasi kuin entinen pankkilakinainen, minister Hendriksson (RKP). Hienoa,    että edes tässä asiassa on joku ymmärtänyt jotain. Sitä vaan on niin vaikea ymmärtää, miksi    sote-uudis­tuksessa edelleenkin vannotaan kuntien osaamisen nimeen, vaikka on jo nähty, miten kunnissa sählätään. Perustuslaissa ja YK:n taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä   oikeuksia koske­vassa TSS-sopimuksessa nimenomaan asetetaan vastuu valtiolle,  mutta     Suomessa   valtio on ulkoistanut toiminnan pikkupoliitikoille kuntiin. Heti kun 1980-    luvulla aloitettiin     ns. vapaa­kuntatoiminta ja sen jälkeen valtionapuja kunnille ei enää     korvamerkitty, alkoi kuntalaisten perus­palvelujen heikentäminen, poliittisen hallinnon     lisääminen,    kaikenkarvaisten kuntatalojen, palloiluhallien ja tehdas-hallien ja     yrityskeskusten     rakenteleminen. Kukaan ei ole ehdotta­nut sosiaali- ja   terveydenhuollon siirtämistä valtion hoidettavaksi lääni- tai äly-tasol­le,  ja niiden     perässä    koulutuksen siirtämistä samalle äly-ely-avi-tasolle. Näyttää olevan vaan niin    jumalattoman vaikeaa tehdä todellista yksikanavaista rahoitusmallia, jos yksi taho ei  vastaa  kaikesta. Jo nyt kunnissa pelataan shakkipeliä kuntien, kunta-yhtymien, sairaanhoitopiirien, Kelan ja valtion rahoilla ja yritetään­ pitää omista kiinni, vaikka  potilaat kärsisivät.  Kunnat säästävät valtion kustannuksella ja valtio kuntien kustannuksella. Hölmö­läisten peitonleikkaaminen se vain jatkuu...


3. Kansalaiset näyttävät sisäistäneen uusliberalistis-uuskonservatiivisen alias aholais-puskalai­sen näkemyksen siitä, että useat sairaudet olisivat – krapulan lisäksi – itseaiheutettuja. Sitähän on jo jauhettu vuosikymmenkaupalla, että kansan pitäisi ryhdistäytyä, jotta jaksaisivat töissä (vaikka työpaikkoja ei ole ja työilmapiiri sekä työehdot muutenkin olisivat ihan paskat), eivätkä rasittaisi sosiaaliturva- ja eläke­järjestelmää sekä terveydenhuoltoa. Iltalehden selvityksen (IL 31.12. 2013) mukaan 69 % vastaajista olisi valmis siihen, että ”Elämäntavoista johtuvien sairauksien hoito pitää kustantaa itse”. On tietysti varsinaista syväjournalismia laittaa kansalaiset vastaamaan leikkauslistaky­selyyn selvittämättä ensin, miten valtion- ja kansantalous toimii. Toiseksi, on typerää esittää leikkauslistoja, jos kerran hallituksenkin mukaan nyt ollaan tekemässä rakenneuudistuksia.

Vastikään julkaisussa WHO-tutkimuksessa todettiin, että syrjäytyminen alkaa jo kohdussa – myös Suomessa. Äidin asema yhteiskunnassa ratkaisee todella paljon pienokaisen tulevaisuudesta ja terveydentilasta. Mutta terveysfasistit eivät ole kuulleetkaan, että jollakin sosiaalisella tai yhteiskunnallisella tekijällä voisi olla vaikutusta ihmisen terveyteen. ”Huono äiti” on ihan itseaiheutettu ongelma, joten sairaiden ja köyhien syyllistäminen jatkukoot, se on oikein ja autuaallista, sanovat ns. asiantuntijat.

Puskan ja Ahon pälinöistä huolimatta lihavuus ei ole mikään erityisen vakava terveysongel­ma, sillä vasta  äärimmäisen sairaanloinen ylipaino on terveysriski. Kolesteroli ei ole mikään riski, ikäihmiset pikemminkin elävät pidempään, mitä korkeampi kolesteroli heillä on. Läs­kikään ei ole varsinainen riski, koska esimerkiksi ranskalaiset (ihmiset) vetävät kovia rasvojen enemmän kuin suomalaiset, mutta kärsivät vähemmän sydän- ja verisuonisairauksista. Lii­kunnan eduista jaksetaan vaahdota, vaikka näissä liikuntatutkimuksissa ei oteta huomioon sosiaalista pääomaa ja ns. liikunta harrastavien  tulo- ja koulutustasoa eli muita tekijöitä. Joidenkin sosiaali­sen pääoma tutkijoiden mukaan liikunnankin myönteiset vaikutukset liittyvät nimenomaan siihen sosiaalisuuteen, eikä varsinaisesti liikuntaan. Urheiluseuranationalisteille ja muille uusliberalisteille sopii urheilun korostaminen ja liikunnan markkinaistaminen. Työmatkojen taittaminen kävellen tai pyörällä ei ole näiden terveysfasistien mukaan terveyttä edistävää liikuntaa, mutta autoilla  kuntokeskuksen pihalle tai golfkentälle ajaminen on. Liikunnan edistämisen nimissä on saatu rahoituksen piirin myös dopingbisnesurheilu, jossa kepulaiset, sekoomuslaiset ja muut sosiALIdemokraattiset urheilujohtajat saavat nauttia kaikenlaisista eduista ja ulkomaanmatkoista verorahoillamme, vaikka seuraa-vissakin olumpilaisissa mita­leista ei ole tietokaan, kun maankunnalliset suksijat on pantu asialle, alibiksi urheilun siipi­jengille. Koskas muuten Esko ”Hiihtoliitto” Aho palauttaa STT:n toimittajille saamansa va­hingonkorvaukset ns. STT-doping-asiassa ja pyytää syyttömiltä toimittajilta anteeksi???


4. Eläkejärjestelmästä ei ole edelleenkään syntynyt sen kummempaa keskustelua. Nyt EK:n ekonomisti Mustonen selittelee, jotta tarvitaan ulkomaista työvoimaa tai eläkejärjestelmä on pulassa. Mihinkähän arvon numerologi oikein ideansa perustaa? Auringonlaskun firmat laittavat lapun luukulle ja/tai siirtyvät Aasiaan tai Latinalaiseen Amerikkaan halvemman työvoiman ja raaka-aineiden sekä markkinoiden perässä. EK:n ja TEKESin  sekä hallituksen elinkeinopolitiikalla ei tähän maahan synny mitään merkittävää uutta toimintaa. Maassa on käytännössä puoli miljoonaa työtöntä. Koulutetut ihmiset eivät ole EK:n jäsenyrityksille kelvanneet. Nyt SAK:ssa ollaan kerrankin oikeilla jäljillä. Kyse ei ole mistään kansantaloudesta, eläkejärjestelmästä tai muustakaan hyvinvoinnista, vaan sisäisestä devalvaatiosta. Mustosen edustamat taho kun tuottavat bulkkia EMU-aikana, eikä voida valuuttaa devalvoida, niin pitäisi saada aikaiseksi sisäinen devalvaatio eli palkkatason alentaminen. Kätevimmin se käy ulkomaista halpatyövoimaa ottamalla ja pitämällä työttömyysaste korkealla. Kohta alkaa maistua suomalaisillekin se alennettu palkkataso. Kun jalostusasteeton suomalainen teollisuus ei ole kyennyt kehittämään bulkkituotteita parempaa, niin ainoa kilpailuvaltti on hinta. On nyt korkea aika antaa niskalaukaus tälle teollisuuskartellille, varsinkin puupääteollisuudelle, joka on estänyt puun todellisen jalostamisen jo puoli vuosisataa. TEKESin rahoitus puupäille ja epäsuorat tue mm. alennetun sähköveron muodossa pitää heti lopettaa. EK:n politiikkaa  johtaa  vain talouden kutistumiseen, niin kuin me olemme jo Kreikassa, Espanjassa ja Portugalissa nähneet. Kotimainen kulutus seisahtuu ja kansa kärsii. Mutta eihän se patruunoita huolestuta. Mustosen puheet kaikkien elintasouhrauksista eivät todellakaan koske eliittiä, jotka voivat olla vaikka pörssiyhtiöiden kännykkäjohtajia Sveitsissä. Kataisen uusliberalistisen EK-hallitus tulee todennäköisesti nielemään koko EK:n vähämielisen propagandan, ja niin pitkän talouslaman ainekset on jo kylvetty.
 

 Varman uusi pomo, Risto Murto sen sijaan on huolissaan, siitä että Suomesta ei löydy   riittävän tuottavia sijoituskohteita. Niinpä. Taantuvassa bulkkiteollisuudessa ei niitä ole, ja maa on jo täyteen rakennettu rumia, paskoja ja kalliita rakennuksiksi kutsuttuja hökötyksiä. Huoli on tietenkin se, että rahat eivät riitä luvattuihin eläkkeisiin edes lähitulevaisuudessa, joten pitäisi ryhtyä   pelaamaan kovempaa peliä  riskialtteilla, mutta onnistuessa erittäin tuottavilla vipurahastoilla ja johdannaisilla sekä ulkomaisella kiinteistöspekuloinnilla. Saas nähdä   onnistuvatko työeläkepojat hassaamaan viimeisetkin eläkevarat hienoilla  ulkomaansijoituksilla kuin SKOP konsanaan?

 Työeläkeveli Murto totesi Ylen haastattelussa 30.12. 2013: ”Ei ole realistista, että     vuosikymmenien aikana kerätty raha sosialisoitaisiin”. Valitettavasti herra eläkeherra   unohti, ettei yksikään palkansaaja tai yrittäjä ole antanut työeläkeyhtiöille oikeutta kaapata  ja sosialisoida heidän tulojaan, eikä veroluonteisen pakollisen maksun kantaminen ole perustuslain mukaan sallittua kuin julkiselle vallalle. Kun ne ihmiset, palkansaajat ja yrittäjät, jotka haluavat irtautua tästä ”maailman parhaasta” eläkepyramidihuijauksesta, saavat niin tehdä, niin sen jälkeen voidaan ryhtyä puhumaan eläkeYHTIÖISTÄ, nythän ne ovat kansalaisten mielivaltaisia ja perustuslain vastaisia pakkoverottajia, suoranaisia verenimijöitä, joiden pyramidihuijauksen kassalla ei ole mitään pohjaa.

    Lähde:  Murron haastattelu
    http://yle.fi/uutiset/sijoituskohteet_hupenevat_    elakerahat_vaarassa_karata_ulkomaille/7002781


5. Presidentti Niinistö piti puheen, jossa toivotettiin Jumalan siunausta. Sitä tässä sekoilussa tarvittaisiinkin. Valitettavasti jumala on fiktio-olento niin kuin joulupukki, joten olisi aiheel­lista aikuistua ja ryhtyä hommiin. Nyt viilataan ja höylätään, mutta ei oikein tiedetä mitä vii­lataan ja höylätään, kunhan jotain puuhastellaan. Tavoitteellinen toiminta ei aina johda sii­hen mihin on tarkoitus, eikä varsinkaan silloin, kun tosiasioita ei ole edes selvitetty. Hallituk­selta puuttuu edelleenkin rahat ja tosiasiat, eikä köyhien olemassaolosta näytä olevan tietoa­kaan. Noh, nyt on sentään uusi vuosi, 2014, joten voidaan tehdä uusia munauksia koko rahan edestä.

maanantai 16. joulukuuta 2013

Perustuslaitonta pelleilyä


1. Suomen Pravda eli Hesarinkin oli jo herännyt pohtimaan sitä, onko työeläkejärjestelmämme perustuslain vastainen vai ei. Haastattelut valtiosääntöoikeuden asiantuntijat keskittyivät vain siihen, että työeläkeyhtiöt hoitavat julkista tehtävää mm. päättävät eläkkeiden hyväksy­misestä. Eipä heitä  ole kiinnostanut se, että itse rahojen eli veroluontoisten maksujen kerää­minen yksityisiin eläkeyhtiön on perustuslaitonta. Ministeri Risikon puuhastelu työeläkeyh­tiöiden edustajien omistusten julkisuuden ja ns. sisäpiirirekisterin kanssa on sijaistoimintaa, jonka tehtävä on ilmeisesti johtaa ajatukset pois itse ongelmasta: työeläkejärjestelmän talou­dellisesti kestämättömästä pyramidirakenteesta ja itse järjestelmän perustuslaittomuudesta. Sen sijaan hallitus siirsi taas kerran sosiaali- ja eläkelainsäädännöstä päättämisen ulkoparla­mentaarisille voimille eli ns. hyvälle kolmikannalle. Ei siis mitään uutta perustuslaittoman pelleilyn rintamalla. Lait säätää ns. hyvä kolmikanta sekä veroja keräävät ja viranomaistehtäviä hoitavat yksityiset työeläkeyhtiöt. It's great to be here in Finland!

2. PISSA-tutkimuksista on nyt sitten itketty ja voivoteltu. Vaikka PISSA ei mitään mittaa eikä todista, on meteli sen ympärillä on ollut turhan kovaa. Opetusministeri Krista Kiuru (SDP) näyttää edelleenkin uskovan digipelikouluun, vaikka PISSA-tutkimuksista voidaan lukea, että ne maat, joissa tietokoneella on suuri merkitys opetuksessa, menestyivät huonoimmin. Mutta pitäähän Suomen ”digimenestykselle” löytyä markkinoita twitterkoulussa tai muuten TEKESin rahat ovat menneet ihan Kankkulan kaivoon. Aivot ovat jo narikassa niin TEKESissä kuin opetusministeriössä. Sivistys on ollut kateissa kouluissa jo kauan. Tätä sivistymättömyyttä ”moterni” some-koulu syventää. Poliittisen ja taloudellisen eliitin lyhyen aikavälin etu on sivistymätön ja kusetettava kansa, mutta valitettavasti sen tollouden takapuolella piilee talouselämän romahdus. Mutta kukas nyt niin pitkälle ajattelee, sehän nähdään jo eläkepyramidipelissä.

3. Bensa- ja autoteollisuuden äänenkannattaja Autoliitto on suivaantunut Jorma Ollilan työryhmän auto­veroehdotuksesta. Sehän selvä, koska kaikki ”loukkaukset ” yksityisautoilua kohtaan ovat liki jumalanpilkkaa. Autoliiton älinä siitä, miten autoilijoita lypsetään on infantiilien pikku­poikien pälinää. Henkilöutoilijoita hemmotellaan ylimitoitetuilla tieverkolla, kilometrikor­vauksilla ja matkakuluvähennyksillä sekä  ilmaisilla tai täysin alihinnoitelluilla parkkipai­koilla kodin, työpaikan, kaupan, kuntokeskuksen, sairaalan, terveyskeskuksen, koulun jne. pihalla tai läheisyydessä. Jokainen moottoritie, nelikaistainen katu ja pyörätie on rakennettu henkilöautoilijoiden vuoksi, koska he tukkivat tiet  ja aiheuttavat pyöräilijöille ja kävelijöille vaaratilanteita. Henkilöautoilijoiden mukaan heillä on liki ihmisoikeus kaasuttaa kanssaihmisiä typen oksidelila ja hiukkasilla sekä aiheuttaa verenpaineen vaarallista nousua liikennemelulla. Yksityisautouskovaiset ovat ajattelumaailmaltaan samanlaisia kuin juutalaisia kaasuttaneet natsit: kyllä vähempiosaisten (juutalaisten) pitää sietää sitä, kun kunnon ihmiset saastuttavat, melustavat ja vievät kaupunkitilan. Yksityisautoilu on kallis harrastus, jonka haitat ja kustannukset on sosialisoitu veronmaksajille ja niille, joiden terveys ei kaupungeissa kestä autoliikennettä. Kyseessä on samanlainen läpisubventoitu   homma kuin pankkitoiminta tai ydinvoimateollisuus. Autoliiton ”asiantuntijoilla” ei vain riitä laskutaito, koska autoteollisuus maksaa heidän kulunsa. Totuus on suhteellista, varsinkin lobbausjärjestöissä.

lauantai 30. marraskuuta 2013

Adventin juustohöylä



1.

Ns. rakennepaketti julkaistiin sitten vihdoinkin. Käytännössä on kyseessä leikkauslista. Huonokuntoisilta ja köyhiltä mummoilta 300 miljoonaa perusteena laitoshoidon vähentäminen. Kyse on suorastaan vanhuspalveluiden parantamisesta laitoshoidosta inhimilliseen avohoitoon. Kuulostaa todella tutulta. 1990-luvun laman aikana toteutettiin mielisairaalareformi, joka tarkoitti sitä, että mielisairaaloita suljettiin, jolloin psykiatrisesti erikoisterveydenhuollosta leikattiin 30 %, kun muusta erikoisterveydenhuollosta höylättiin keskimäärin vain 3 %. Seurauksena oli huonokuntoisten potilaiden haahuileminen lääkearsenaaliensa kanssa asunnottomina pitkin katuja tai omaisten hoidettavina. Hyvin 1980-luvulla toiminut mielenterveystoimistojärjestelmä ajettiin alas. Ensimmäiseksi sieltä poistuivat psykologit ja psykoterapeutit, sitten lähtivät psykiatrit, koska he joutuvat ns. avohoidossa hoitamaan kaikki sairaaloista huonokuntoisina kotiutetut vakavasti sairaat kaikkien niiden muiden lisäksi.

Mielenterveyshuollon alasajon seuraukset on jo nähtävissä: työkyvyttömyyseläkeläisyys ja mielenterveyssairauslomat ovat lisääntyneet. Ja se on maksanut maltaita. Avohoito ja kotihoiva on aina parempi vaihtoehto, mutta se ei ole kaikissa tapauksissa mahdollista. Vaikka hallitus vakuuttelee, että ikäihmisten laitoshoidon vähentäminen tavoitteena on avohoidon lisääminen, niin rakennepaperissa ei ole mitään avohoidon kehittämisrahoitusta eikä rahoitusta itse avohoidon lisäämistä varten. Valtakunnankontrolleri voisi vaikka lyödä Kreikka-vakuudet vetoa, että vanhusten avohoidon lisäämistä ei tulla koskaan toteuttamaan. Ja kun vanhukset eivät voi edes päätyä työkyvyttömyyseläkkeelle, niin on ilmeisesti aivan sama missä he mätänevät viimeiset vuotensa.

2.

Sekavaa, perin sekavaa on hallituksen koulutuspolitiikka: ensin vähennetään kouluja, heikennetään oppimisedellytyksiä ja sitten korotetaan oppivelvollisuusikää. Kun pitäisi ensin pitää huolta siitä, että oppilaat pystyisivät oppimaan peruskouluaikana peruskoulun oppimäärän, niin heikentynyttä koulua rangaistaan vähentämällä resursseja ja lisäämällä tehtäviä. Eikös niitä kunnan tehtäviä pitänyt nimenomaan vähentää? Pudokkaita pystyvät auttamaan kaikista parhaiten nuorten työpajatoiminta ja etsivät nuorisotyö. Ei siihen peruskoulua enää tarvita. Suomessahan ei ole koulupakkoa, vaan oppivelvollisuus.

Digitaalisuudesta vaahtoaminen näyttää olevan koulutuspoliitikan ydin. Pätevyysvaatimuksia onkin aiheellista alentaa, koska tällä twitter- ja facebook-koulumallilla saadaan aikaiseksi hädin tuskin luku- ja kirjoitustaitoisia hallintoalamaisia. Hallitus intoilee kansallisen koulutuspilven kanssa. Olisi mielenkiintoista tietää, onko kyseinen konsepti keksitty pilvessä vai NSA:n testeissä. Ainakin koodauspojille tulee kivoja hommia laatiessa älyllisen kapasiteetin minimoivia ”koulutuksellisia” pelejä lapsukaisille.

Sivistys ei näytä muutenkaan olevan hallituksen ykkösasia, koska maakuntakirjastoista voidaan leikata. Tosin, kirjastot alkavat olemaan sekä arvottomia että kirjattomia, kuten Haavikko aikoinaan totesi. Ne ovat nykyisin lähinnä tietokoneiden varastointipaikkoja. Vapaaseen sivistystoimintaa iskeminen on suoraan heikennys kansan terveyteen, koska sosiaalinen pääoma pitää ihmiset terveinä ja toimintakykyisenä.

Rakenteisin ei oikeasti haluta puuttua. Miksi koko AMK-järjestelmä luotiin? Miksi AMK-sairaanhoitajat istuvat yli vuoden kauemmin koulunpenkillä kuin 1980-luvulla, mutta eivät silti osaa lääkelaskentaa tai laittaa piikkiä potilaan persuksiin? Koko ammattikorkeakoululaitos pitäisi perata, mutta siihen ei ole halua, koska se toimii teinien päivähoitopaikkana, aluepoliittisena rahanjakona ja ”korkean koulutustason” mantran näyttämönä.


3.

Tämä lätinä kestävyysvajeesta on uusliberalistista jargonia. Kaikkien alojen asiantuntija, valtiovarainministeriö on laskenut kuntien aiheuttavan 1 %, palvelutuotannon ”tehottomuuden” 1,4 %, työuran ja työntarjonnan 1,42 %, rakenteellisen työttömyyden 0,3 % ja talouden tuotantopotentiaalin 0,6 % ”kestävyysvajeen”. Mistä oikeasti puhutaan? VM:n näkökulmasta kyse on reviisorin leikkaus- ja kuristuspolitiikasta, joka halutaan pakolliseksi myös kuntiin. Kyse ei todellakaan ole rakenteellisista uudistuksista tai kansantalouden kohottamista.

Jos ongelmana on korkeat sosiaali- ja terveyskulut pääosin kunnissa, pitäisi ryhtyä ensimmäiseksi selvittämään mitkä toimenpiteet ovat vaikuttavia ja mitkä eivät ja sen jälkeen karsia ne toimenpiteet, jotka osoittautuvat huonosti toimiviksi. Esimerkiksi se loputon kolesterolin mittaaminen terveyskeskuksissa ja kolesterolilääkitseminen voidaan pääosin lopettaa. Jos ongelmana on työeläkejärjestelmän kestävyys, niin ryhdytään perkaamaan työeläkejärjestelmää. Jos ongelmana on se, että peruskoulutus maksaa ”liikaa”, niin miksi ei lakkauteta tunnuksellista uskonnonopetusta? Sehän muutenkin uskontokuntien oma asia.

VM:n ja hallituksen linjalla leikataan ”sopivasti” sekä hyviä, toimivia käytäntöjä että surkeita ja toimivia tai jopa leikataan hyviä käytäntöjä ja jätetään nollatoiminnot pyörimään. Työministeriön ja työvoimatoimistojen paperipyöritykseen ei hallituksen rakennepaperissa puututa ollenkaan. Se onkin byrokratiaan uskovan vasemmiston lempilapsi. Kyllä köyhiä ja osattomia pitää ainakin hallinnoida, niin voidaan sanoa, että ollaan jotain tehty. Pikemminkin työvoimahallinnolle annetaan lisää resursseja luukuttaa työttömiä sillä periaatteella, että ne lusmut vaan eivät ylipäätään viitsi hakea töitä ainakaan kauempaa. Hallituksessa siis uskotaan, että palkkatöitä syntyy hakemalla. Kovin ovat kansantaloustieteen vastaisia hallituksen ”taloustotuudet”, perin ollirehniläisiä torakka-ajatuksia.



4.

Työeläkejärjestelmästä on riittänyt juttua. Hallituksen rakennepaketissa eläkejärjestelmän asiat on tunnetusti jätetty ulkoparlamentaaristen voimien, eli ns. hyvän kolmikannan asiaksi:


Hallituksen päätös ohjelman toimeenpanosta
1.1 Eläkejärjestelmän uudistaminen
Hallitus toteaa, että työmarkkinakeskusjärjestöt neuvottelevat työurien pidentä-
miseksi työurasopimuksessa (22.3.2012) sovitun mukaisesti ratkaisun seuraa-
vaksi työeläkeuudistukseksi. Työeläkeuudistuksen ja siihen liittyvän maksutaso-
ratkaisun tavoitteena on edistää työllisyyttä, tukea julkisen talouden kestävyys-
vajeen ratkaisemista, parantaa työeläkejärjestelmän rahoituksellista kestävyyttä
pitkällä aikavälillä sekä varmistaa riittävä eläketurva ja sukupolvien välinen oi-
keudenmukaisuus. Järjestöt neuvottelevat ratkaisun eläkeuudistukseksi syksyyn
2014 mennessä. Samassa yhteydessä ratkaistaan myös tasoitusmäärään ja Emu-
puskuriin sekä vanhuuseläkerahastoinnin kehitykseen liittyvät kysymykset. Ta-
voitteena on, että kaikki työeläkeuudistukseen liittyvät hallituksen lakiesitykset
annetaan eduskunnalle heti vuoden 2015 eduskuntavaalien jälkeen ja uudistus
tulee voimaan viimeistään vuoden 2017 alusta ”

Pää on siis hallituksella puskassa Suomen tärkeimmässä asiassa eli eläkejärjestelmän kestämättömyys ja perustuslaittomuus -asiassa. Miksi hallitus ja eduskunta eivät hoida niitä tehtäviä mihin ne on valittu?

Yllättäen KEVA:n hallituksen entinen puheenjohtaja Sampsa Kataja (kok) on esittänyt eläkejärjestelmän ”sosialisointia”. Välittömästi olivat vastarinnassa työeläkeveljet sekä vasemmalla (?) että oikealla. Ministeri Risikon (kok) entinen erityisavustaja EK:n Rantahalvari piti koko ideaa huonona ja STTK:n Mikko Mäenpää (SDP) puolestaan kehui Suomen eläkejärjestelmää maailman parhaaksi. Mäenpää istuu Varman hallituksen varapuheenjohtajana nauttimassa kohtuullista koravausta ja jakamassa kohtuullisia korvauksia Matti ”mustat lasit” Vuorialle (kok) ja muille ”osaajille”, joiden tärkein meriitti on poliittinen jäsenkirja ja sopivat golf-suhteet. Mäenpää lähtee 60-vuotiaana eläkkeelle lisäeläkkeensä kanssa, mutta meidän muiden pitäisi jatkaa yhä hupenevampaa TyeL-eläke odotellessa 70-vuotiaaksi hommissa. Jos Varma edustaa yksityistä finanssisektoria, niin miksi sinne otetaan pomot poliittisin suojatöihin ja miksi sen tulot koostuvat pakollisesta veroluonteisesta maksusta?

Kataja on ilmeisesti ottanut opikseen Keva-sekoiluista ja etuisuuksien jakamisesta, joten kunnia siitä kykypuolueen (ainoalle) oppijalle. Oletettavaa vaan on, ettei sekoomuksen EK-siipi tule hyväksymään kestämättömän eläkejärjestelmän perkaamista, koska siinä on niin monen perse vaarassa. Pääministeri Katainen (kok) näyttää puhuvan liki samaa kolmikantajargonia kuin valtiovarainministeri Urpilainen (SDP). Katajakaan ei uskalla ottaa puheeksi työeläkejärjestelmän perustuslaittomuutta.

Hallituksen ns. rakennepaperissa laitetaan työeläkeyhtiöt rakennuttamaan lisätuella vuokra-asuntoja, vaikka ne ns. yleishyödylliset talot ovat huonosti rakennettuja ja kalliita. Kaupungin pystyisivät rakennuttamaan edullisia vuokra-asuntoja, jos ne saisivat ARA:n RAY:n ja valtion tukea. Mutta sitä ei haluta. Työeläkeveljien VVO ja Sato-Taso kuppaavat jo nyt pienituloisia vuokralaisia, joiden pitää hakea yleishyödyllistä vuoḱraa varten Kela:n asumistuea. Paperissa halutaan myös lisätä grydaamista ja siihen liittyvää puolueiden vaalirahalypsämistä:
Lainsäädäntöä tulee kehittää siten, että se tukee kiinteistönomistajien ja muiden osapuolten keskinäistä neuvottelua, kaupankäyntiä ja sopimista. ”

Kuntalaisilla ja kuntademokratialla ei ylipäätään näytä olevan mitään tekemistä hallituksen ns. rakennepaketin kanssa.


5.

Joo, kepulijohtaja Sipilä lupasi, että Keskusta lopettaisi poliittiset virkanimitykset. Ei tainnut yrittäjä-Juha ihan ymmärtää, miksi suurin osa ihmisistä on jonkun puolueen jäsen: jotta saisi kykyjään paremman poliittisen suojatyön.

Tutulta kuulostaa uuden ja raikkaan poliittisen johtajan puheet. Kannuksen Kennedy nimittäin lupasi aikoinaan 1990-luvulla lopettaa poliittisen virkanimitykset, mutta toisin kävi. Sittemmin pula-Aho itse päätyi poliittisiin suojatöihin ensin Sitraan ja sitten Nokiaan.

Kun kepun ja muiden poliittisista virkanimityksestä laati kirjan Jarmo Laine, niin Ahon apulainen Olli Rehn soitti kirjoittajalle ennen kuin kirja ilmestyi ja huusi, että olet jonkun paskan kirjan kirjoittanut jne. uhkailua. EU-vaalien huippuehdokas Olli osoitti totuudensietokyvyttömyyteensä jo uransa alkuvaiheessa. Ehkä Rehn ei enää soittele, mutta joku muu kepu soittelee jonnekin, kun ensi kaudella hallituksessa jaetaan keskustalle poliittisia suojatyöpaikkoja sekä aluekehitysrahaa kaivosteollisuudelle ja Hahnikiven atomivoimalle, koska eivät muuten ole kannattavia.

Laine Jarmo: Kyky, taito vaiko koeteltu poliittinen kunto, Poliittiset virkanimitykset maan tapana Art House, 1993, 225 s.

6.

Ja ulkomaankauppauutisia tähän loppuun.

F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen totesi Roman Schatzin Maamme-kirjaohjelmassa, että Suomen oleminen NATO:n ulkopuolella on myyntivaltti maailmalla F-Securelle ja muille suomalaisille tietoturvayhtiöille.

Ehkäpä ulkomaankauppaministeri, hymypoika Stubbin olisi aiheellista miettiä, mitä hän tekee Suomen ulkomaankaupalle intoilemalla NATO:sta ja muusta transatlanttisesta NSA- ja poliittisista liitoista sekä EU:ssa että Suomen kamaralla.



Roman Schatzin Maamme-kirja

Digitaalinen Suomi





Kuka meitä verkossa seuraa ja miksi? Roman Schatzin Maamme-kirjan vieraana on nyt tietoturva-alan kansainvälinen guru, tietoturvayhtiö F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen.





perjantai 22. marraskuuta 2013

Ohipuhumista työeläkejärjestelmästä

Ailuksen ajojahti on jättänyt alleen sen, mistä pitäisi puhua: koko työeläkejärjestelmän  kriisi ja sen perustuslaittomuus. Eipä ole kysytty   rahoituksen professori Puttoselta  työeläkeyhtiöistä, vaikka Talvivaaran tilannetta hänet on kelpuutettu arvioimaan. Varmalla on  Talvivaarasta saatavia liki 35 miljoonaa euroa. Ilmeisesti etuoikeus tulee tarkoittamaan sitä, että  konkurssissa Varma saa rahansa, mutta veronmaksajat maksavat ympäristölaskut. Lisäksi turskaa tulee Finnveran ja TEKESin kautta.


Risikko sanoo, että "hyvä kolmikanta" (= ulkoparlamentaarinen vallankaappaus) päättää siitä minkälaisia lakeja maassa laaditaan. Mitähän siinä ministerivastuulaissa oikein lukikaan?

EK ja SAK siis päättävät, pitääkö työeläkeveljien kertoa etuisuuksistaan ja omaisuuksistaan sekä osakekaupoista firmoissa, joiden hallinnossa he istuvat tai joiden edustajat istuvat työeläkeyhtiöiden hallinnossa. Työeläkepojat voivat  esimerkiksi hakea kavereiden firmoille ikävien kilpailijoiden yhtiöt konkurssiin, koska TEL-organisaatiot ovat viranomaisiakin, kuten verottaja.

Tämä sairas järjestelmä, jossa ei-puskuripojat eli työeläkeveljet repivät rusinat pullista, on käsittämätön sekasikiö, joka antaa järjestelmän sisällä olevien elää kuin pellossa.  Systeemi on  sekä yksityinen että julkinen, miten nyt sattuu sopimaan. Julkinen se on silloin, kun puhutaan sen laillisuudesta tai hyvyydestä tai EMU-puskureista ja johtajien irtisanomissuojasta sekä sosiaalilainsäädännön laatimisesta. Yksityinen se on silloin, kun puhutaan kiinteistökeinottelusta, bonuksista, johdon palkkatasosta sekä firman ja sen toiminnan läpinäkyvyydestä. Yrityksiä nämä organisaatiot eivät ole koskaan, koska tulot ovat veronluonteisia maksuja eli  pakollisia. Joku pöllömpi ei-puskuripoika saattaa jopa luulla olevansa yritysjohtaja.

 Koskas tässä maassa aletaan oikeasti keskustella työeläkejärjestelmästä?


--------

Epätieteellistä politiikkaa julkaistu vihdoinkin


Epätieteellistä politiikkaa -kirjan kansikuva Lataa sähköinen kirja: P.A. Nyyssönen. Epätieteellistä politiikkaa. 120s. A5. Nomerta Kustannus Oy. 2013. ISBN 978-952-7018-01-9(pdf)  

http://www.nomerta.net/Epatieteellistapolitiikkaa_PA_Nomerta_2013.pdf

 
Valtakunnankontrolleri, tuo kaikkien alojen asiantuntija ja besserwisser laittaa järjestykseen Suomen valtakunnan, kyläkunnan ja seutukunnan asiat. Ehdottomasti. Lue ja hämmästy! Kirja on ilmainen. Poikkeuksellisesti vain pdf-muodossa. Keskustele kirjasta: http://epatieteellista.blogspot.fi/


Mitä tästä kirjasta olisi voitu sanoa:

”Tällaisia kirjoja ei saisi julkaista”
Nim. Työeläkeveli


”Tämä kirja vaarantaa mielenterveyden. En halua tietää miten päätökset syntyy. Haluan vain painaa nappia ja puhua maakuntani työllisyyden ja tiemäärärahojen puolesta. Ei voida olettaa, että kansanedustajat tietäisivät mistä he päättävät.”
Eräs kansanedustaja


”Mitä sitä tulisi jos Suomessa saisi vapaasti yrittää ja TEKESin pojat ja tytötkin ymmärtäisivät jotain yritystoiminnasta ja innovaatioista. Se vain tekisi kaiken monimutkaiseksi. Me ollaan tehty niin kuin isoisät ja pojat ennenkin. Paperia tehdään ja käytetään aina jossain. Ja jossain me sitä tuotetaan. Ei välttämättä Suomessa, mutta nyt on tuhannen taalan paikka nöyryyttää Paperiliiton poikia ja kiristää lisäetuisuuksia valtiolta, ettei me heh. heh, lähdetäkään, jos saadaan taas veroetuja ja tukiaisia. Kyllä ne sen ostaa, kun eivät muuta keksi.”
Metsäteollisuus ry:n syväkurkku


”Vastuutonta kirjoittelemista. Ei kai sananvapautta ole se, että repii kaiken alas, kaiken sen mihin Suomessa on aina uskottu: metsäteollisuuteen, Nokiaan ja muuhun IT-alaan sekä työeläkeyhtiöihin. Meidän lehdessä on aina julkaistu vain myönteistä kritiikkiä, koska Suomi on niin nuori kansakunta ettei sen konsensusta saa horjuttaa. Ala-arvoista tekstiä, jossa tosiasiat on sotkettu kuvitelmiin siitä, että Suomessa voitaisiin tehdä omia, demokraattisia päätöksiä.”
Erään suuren päivälehden päätoimittaja


”Karmeaa kommunismia”
EVA:n herra

perjantai 15. marraskuuta 2013

Sote-sopasta: Terveydenhuolto yksityistetään – tarjolla huonoa ja kallista minimihoitoa?

Kuten valtakunnankontrolleri on kirjassaan todennut, yksi keskeinen  terveydenhuollon EVA-asiantuntija on tuotanto"talouden" professori Paul Lillrank.
Yle  Ykkösen  ns. talousohjelmassa, "Mikä maksaa?" hän ilmoitti, että  osakeyhtiö on ainoa oikea tapa hoitaa asioita. Lisäksi professori totesi, että ns. menestyneet hoitavat terveyttään, ihmisuhteita ja muutenkin elämäänsä paljon paremmin.

Mistä näitä uusliberalistisia uunoja oikein sikiää?

Jos Lillrank on "talouden" professori, niin hänen pitäisi tietää, että osakeyhtiön tehtävä ihan lain mukaankin on  tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Miten terveydenhuolto voisi olla taloudellisempaa, jos siitä pitää tuottaa maksimaalista voittoa osakkeenomistajille? Totta kai nykyinen yksityinen terveydenhuolto on "tehokasta", koska siellä hoidetaan helppohoitoisia potilaita ja osin leikkisairaita. Mitä tahansa hoidetaan, kunhan joku maksaa. Kun esimerkiksi sitten siellä yksityisellä puolella leikatut silikonitissit alkavat liueta, niin sehän hoidetaan julkisella puolella, kalliissa yliopistollisen sairaalan erikoisterveydenhuollossa.

Kuten valtakunnankontrolleri on todennut, julkisen terveydenhuollon ongelma on poliittisesti valitut sekoomuslaiset ja muut demaripomot, jotka laittavat sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin sekaisin. Muutoin julkinen  terveydenhuolto on  sekä kustannustehokasta että tasa-arvoista.

Yksityisellä  puolella on tapana hoitaa myös ei-sairauksia. Esimerkiksi  sosiaali- ja terveysministeriön virkamies koki tämän, kun hänen suustaan löysi yksityinen hammaslääkäri lukuisia paikkausta vaativia reikiä, mutta julkinen lääkäri löysi vain yhden. Valtakunnankontrollerikin on kokenut kotikuntansa Mediverkolta ostaman hammashuollon toimintaa. Palvelu sinänsä oli ihan hyvää, mutta kovasti olisi haluttu mm. poistaa valtakunnankontrollerin  kaikki neljä viisaudenhammasta, vaikkei niissä ole mitään vikaa.

Lillrank ilmoitti Ylen annissa ihan selvästi puolifasistisen maailmakuvansa toteamalla, että ns. menestyneet hoitavat kaikki asiat paljon paremmin, ja että on köyhien oma vika kun ovat niin sairaita. Jotenkin valtakunnanlkontrollerille tulee mieleen Suomen 1930-luvun ilmapiiri, jolloin kaikenlaisilla rotuideologioilla perusteltiin  Itä-Karjalan miehitystä ja heikomman aineksen likvidointia. Näitä "tieteellisiä" aatteita esittivät  professoritason miehet. Valtakunnankontrolleri kehottaa kaikkia Suomen lähihistoriasta kiinnostuneita lukemaan Jokisipilän ja Könösen mainion kirjan " Kolmannen valtakunnan vieraat". (Markku Jokisipilä ja Janne Könönen: Kolmannen valtakunnan vieraat. Suomi Hitlerin Saksan vaikutuspiirissä 1933-1944. Otava 2013).

THL:n edustaja  Marja Vaarama osoitti "Mikä maksaa?" -terveydenhuoltokeskustelussa järkeä, mikä on kovin myönteistä, sillä THL:ssä yleensä ei ole ollut järki matkassa. Mutta siellä on nykyisin myös entisen Stakesin väkeä. Kuitenkin THL:ssä  ollaan taas katsottu muualle eli Ruotsiin ja pidetään naapurimaan uusliberalistista "raha seuraa potilasta" -yksityistämismallia hyvänä. Ruotsissa kustannuslaskentaorganisaatiot ja lääketieteelliset tiedekunnat ovat vielä tiukemmin sidoksissa lääketeollisuuteen kuin Suomessa. Siellä "terveystaloustieteilijät" toimivat sekä julkisissa viroissa että  lääketeollisuuden konsultteina. Ei kannattaisi ottaa mallia Ruotsista.

Maalaislääkäri Kiminkinen (ml.) osoitti suoraselkäisyytensä "Mikä maksaa?"-ohjelmassa. Moni muukin  julkisen sektorin lääkäri on ollut suivaantunut siitä, että vuokralääkärifirmat kuorivat kerman päältä, eikä Lääkäriliitto tee mitään.  Vaikka valtakunnankontrolleri  suhtautuu  yleensä hyvin kielteisesti kaikenlaisiin kepuleihin, niin Kiminkinen edustaa vanhan liiton maalaisliittolaisia. Television A-talkissa keskustelu meni kinasteluksi, kun toimittaja ei osannut ohjata asiaa oikeaan suuntaan.


Kun kansalaiset on medikalisoitu uskomaan, että kaikkeen ikävyyteen ja kolotukseen on olemassa joku lääketieteellinen ratkaisu, niin ei ole mikään ihme, että terveydenhuollon palvelujen kysyntä kasvaa. Kun myös terveydenhuollossa suoritetaan runsaasti toimenpiteitä, joiden tehokkuudesta, vaikuttavuudesta ja kustannusvaikuttavuudesta ei ole mitään tietoa tai ne tiedetään jo tehottomiksi, niin ei ehditä hoitaa potilaita.  THL:n Puska  uskoo edelleenkin siihen, että resursseja lisäämällä saadaan parempaa hoitoa.

Dosentti Teppo Järvinen ryhmineen on arvostellut ns.  näyttöön perustuvien hoitojen (Käypä hoitojen) "näyttöön perustumista". Erityisesti he ovat ottaneet kohteiksi  riskien, kuten kolesterolin ja osteoporoosin hoidot, jotka ovat ilmeisen turhia ja kustannustehottomia. Järvinen kirjoitti yhdessä juristi Aulis Aarnion kanssa Suomen Kuvalehden blogissa, että  näiden Käypä hoitojen laatijoiden pitäisi olla puolueettomia ja myös näyttää siltä. Hoitosuositusten laatijat ovat  tunnetusti vahvasti lääkesidonnaisia. Lisäksi he totesivat:"

"Esimerkiksi vuonna 1994 koko väestöä koskevana kokonaiskolesterolin tavoitearvona pidettiin arvoa 6.0. Alentamalla tavoitetta 5.0:aan uudistetut Käypä hoito -suositukset ovat aikaansaaneet n. 1,4 miljoonaa uutta ”kolesterolisairasta”. Alarajan laskulla hoidetaan kuitenkin vain riskiä, ei sairautta, ja uusien suositusten seurauksena lääkityksen piiriin tuli suuri joukko henkilöitä, jotka eivät ilman lääkitystäkään koskaan sairastuisi sydän- ja verisuonitautiin."

http://suomenkuvalehti.fi/blogit/eri-mielta/hoitosuosituksia-laativien-toimikuntien-on-oltava-puolueettomia-ja-silta-on-myos-naytettava

Puskan THL:n asiantuntijoille ja sosiaali- ja terveysministeriön  edustajien on äärimmäisen vaikeaa ryhtyä perkaamaan sitä, mitä  kaikkea on luokiteltu hoidettaviksi "sairauksiksi", koska  varsinkin THL:n edustajat ovat itse  olleet laatimassa ns. hyvän hoidon ohjeistuksia. Terveyskeskuksissa voitaisiin lopettaa välittömästi se tolkuton kolesterolin ja verenpaineen sekä osteoporoosin mittailu. Lisäksi voidaan lopettaa masennus- kolesteroli- ja osteoporoosi- sekä  ainakin osin verenpainelääkitys. STM:n pitäisi ryhtyä pikaisesti selvittämään hoitojen ja toimenpiteiden vaikuttavuutta ja kustannusvaikuttavuutta. THL sen sijaan toimii ihan päinvastoin ja on mm. lisännyt tyttöjen HPV-rokotuksen kansalliseen rokotusohjelmaan. Tulossa on myös poikien HPV-piikki "näyttöön perustuvana".

Jos julkinen sektori ostaa yksityisen sektorin  sosiaali- tai terveyspalveluja, tulee niiden olla yksityisen elinkeinonharjoittajan tai osuuskunnan  tai yhdistyksen tai säätiön hoitamaa.  Osakeyhtiöt eivät sovellu  sosiaali- ja terveydenhuollon järkevän hoidon kokonaisuuteen. Yksityistää tai ulkoistaa voidaan terveydenhuollon hallinto.

----------

Mikä maksaa?

Kullan kallis terveys

54 min

  • Esitetty:
  • Yle Radio 1  http://areena.yle.fi/radio/2031872 

A-studio: Talk

  • Jakso 31/60
  • Kesto: 53 min
Lääkärit rahan perässä. Vieraina maalaislääkäri Tapani Kiminkinen, Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve, yrittäjäkirurgi Christer Lybäck sekä THL:n pääjohtaja Pekka Puska.

http://areena.yle.fi/tv/2056100